Po raz pierwszy uczestniczyłem w przemyskiej imprezie w 1996 r. w jej pierwszej edycji. Pamiętam nie tylko bardzo dobre i różnorodne koncerty, wysoki poziom konkursu, ale także wszechobecną w miejscu zakwaterowania (w pięknym Krasiczynie) woń jaśminu i niekończące się dyskusje na tematy gitarowe nierzadko do białego rana. Jadąc pełen obaw na tegoroczną imprezę zastanawiałem się, jak mocno dotknie ten festiwal zapaść finansów przeznaczanych na kulturę. Skromny budżet imprezy odbywającej się 26-29 czerwca br. nie pozwolił np. na zaproszenie artystów zagranicznych, jak to miało miejsce w poprzednich latach.
Konkurs
Konkurs przemyskich Ghitarali to impreza wyjątkowa. W odróżnieniu od większości gitarowych imprez, tu główny nacisk położony został na współdziałania gitary z innymi instrumentami. Dzięki temu prezentacje konkursowe obfitują w barwne i… zaskakujące połączenia instrumentów. W tym roku w konkursie wzięło udział kilkanaście zespołów. W jury zasiedli: prof. Jerzy Bauer (przewodniczący), mgr Wojciech Mandzyn (w-ce przewodniczący), prof. Jerzy Nalepka, prof. Jan Paterek, prof. Leszek Suszycki, prof. Marcin Zalewski, mgr Zbigniew Dubiella, mgr Kazimierz Szczebel, mgr Andrzej Szypuła, mgr Anna Magdziak (sekretarz). W grupie pierwszej wyróżnienie otrzymał kwartet gitarowy z Państwowej Szkoły Muzycznej w Dzierżoniowie (Marta Lech, Karolina Zarzycka, Karolina Can, Joanna Cieślak), który przygotował Kazimierz Michalik. W grupie drugiej dwa równorzędne III miejsca zajęli: zespół kameralny z Kijowa (Yevgeniya Ashcheulova – gitara, Katerina Lukanova – flet), naucz. Wiktoria Zhadko oraz duet gitarowy z Koszalina (Joanna Mizancew i Magdalena Serement), naucz. Zbigniew Dubiella. II miejsce zajął kwartet gitarowy z Wrocławia (Dorota Bzdeń, Joanna Cichowlas, Weronika Staszewska, Dominik Matuszczak), naucz. Marek Zieliński. I miejsce zajął zespół kameralny z Poznania (Katarzyna Bryła – skrzypce, Krzysztof Meisinger – gitara), naucz. Bartosz Bryła i Piotr Zaleski. W grupie trzeciej dwa równorzędne III miejsca zajęli: duet gitarowy z Münster (Nadja Kossinska – Ukraina, Romer Avendano – Wenezuela), naucz. Wolfgang Weigel oraz trio gitarowe ze Smoleńska (Irina Chernogorova, Olga Sibirjakova, Julia Hangenkova), naucz. Victor Pavluchenkov. Pierwsze miejsce otrzymał zespół kameralny z Łodzi (Piotr Gajzler, Katarzyna Grabiszewska), naucz. Ewa Piasecka. Grand Prix wywiózł z Polski duet z Mińska (Katsiaryna Prakopchyk – mandolina, Jan Skryhan – gitara). Młodzi uczestnicy konkursu mogli uczestniczyć również w warsztatach, wykładach i seminariach.
Koncerty
Koncert inauguracyjny obył się na Zamku Kazimierzowskim. W pierwszej części wieczoru wystąpił Kwartet Smyczkowy z Rzeszowa w składzie: Robert Naściszewski – skrzypce, Monika Brocka – skrzypce, Małgorzata Berkowicz – altówka, Anna Naściszewska – wiolonczela, w drugiej zespół Dual Sound w składzie: Sylwia Matulewska – flet i Dariusz Domański. Ponieważ w koncercie tym brałem aktywny udział jako wykonawca trudno jest mi opisać i ocenić bezstronnie jego przebieg. Zacytuję więc fragmenty relacji Jerzego Zajączkowskiego zamieszczonej w specjalnym wydaniu Życia Przemyskiego, który dotyczył gitarowej części koncertu: “…W programie tej części koncertu znalazły się trzy części suity Buenos Aires i Nubes de Buenos Aires argentyńskiego kompozytora Maximo Diego Pujola i Fantazja Carmen autorstwa Francois Borne’a/Georgesa Bizeta. Przy dużym zróżnicowaniu wewnętrznym i odmienności klimatów poszczególnych utworów, całość mieściła się generalnie w nurcie muzyki lekkiej, miłej i przyjemnej. Z dużą swobodą, polotem i zwiewnością artyści pokonywali wszelkie interpretacyjne i techniczne trudności niektórych fragmentów, tworząc całą paletę barw i nastrojów. W Fantazji Carmen Dual Sound zabłysnął pełnią wirtuozowskich umiejętności i prawdziwie południowym temperamentem. Te dwa, jakże odmienne w charakterze i możliwościach techniczno-wyrazowych, instrumenty tworzą jedyny w swoim rodzaju zestaw. Suma ich specyficznych właściwości daje niepowtarzalną jakość brzmieniową i emocjonalną, jakość tak przekonywująco stworzoną przez Matulewską i Domańskiego w przemyskim koncercie”.
Kolejne koncerty wieczorne (oprócz ostatniego) – ze względów oszczędnościowych – wypełniły występy uczestników konkursu. Szkoda, że zrezygnowano z tradycji lat poprzednich, iż laureaci głównej nagrody poprzedniego konkursu występują w koncercie wieczornym następnej edycji imprezy. W koncercie kończącym festiwal, który odbył się na przemyskim rynku wystąpili: laureaci III miejsca Nadja Kossinsaja i Romer Avendano oraz – jako gwiazda koncertu – Witold Łukaszewski z zespołem Acid Flamenco. Mimo niesprzyjającej, deszczowej pogody na koncert przyszła spora ilość widzów. Ci, którzy szukali mocniejszego uderzenia nie zawiedli się: Acid Flamenco prezentował swoje dawne i aktualne przeboje, a temperament tancerki oraz talent muzyczny i… konferansjerski Witka Łukszewskiego zagwarantowały uczestnikom koncertu dobrą zabawę.
Dyrektor festiwalu, Wojciech Mandzyn, powiedział po imprezie: “cieszę się, że festiwal – mimo trudności finansowych – jednak się odbył. Myślę, że również VII edycja dojdzie do skutku. Chciałbym, w przyszłym roku zaprosić artystów z zagranicy, znawców dydaktyki i pedagogiki muzycznej, zorganizować jeszcze atrakcyjniejsze wykłady i lekcje mistrzowskie. Już teraz mogę jednak zachęcić młodych muzyków do udziału w konkursie.”