José Tomás Pérez Sellés (26 sierpnia 1934, Alicante – 7 sierpnia 2001) był hiszpańskim gitarzystą klasycznym i nauczycielem, uważanym za znaczący wpływ na rozwój techniki gitarowej w drugiej połowie XX wieku. Rozwijał wielu gitarzystów z różnych zakątków świata. Rozpoczął naukę u Óscara Esplá, a potem przepisał jego suitę na fortepian, “Levante”, na gitarę, odkrywając wcześniej nieznane dzieło “Tempo di Sonata” Esplá, pierwotnie napisane na harfę, którego pierwsze wykonanie miało miejsce w 1978 roku. Samodzielnie uczył się gry na gitarze, ale kontynuował naukę u Regino Sainz de la Maza, Emilio Pujola i Alirio Diaza, a na zalecenie Diaza udał się na naukę u Andrésa Segovii w Sienie. Po Sienie kontynuował szkolenie z Segovią w latach 1958-1959 w Música en Compostela, gdzie także pełnił rolę asystenta Segovii. W 1961 roku zdobył pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Gitary w Ourense założonym przez Segovię i skupił się głównie na nauczaniu w swoim rodzinnym mieście, gdzie przez dwie dekady był profesorem gitary w Conservatorio Superior de Música “Óscar Esplá”. Od 1964 roku do połowy lat 70. przejął również od Segovii funkcję dyrektora Música en Compostela. Jako wykonawca koncertowy Tomás był znany ze swojego doskonałego brzmienia i umiejętności interpretacyjnych. Zasłynął także z transkrypcji, zwłaszcza tych z okresu renesansu i baroku. Dzięki temu przyjął gitarę ośmiostrunową, specjalnie dla niego stworzoną przez José Ramíreza III, co umożliwiło mu granie utworów pierwotnie napisanych na vihuelę i lutnię na współczesnej gitarze bez utraty dźwięków. Jednak jego głównym wkładem był wkład w pedagogikę gitary. Był “pragmatyczny i erudycyjny, ale jednocześnie skromny”. Otrzymywał stały przypływ gitarzystów, którzy odwiedzali jego dom w Alicante, szukając jego rad. Wśród gitarzystów klasycznych, którzy studiowali u Tomása, znajdują się David Russell, Raphaella Smits, Thomas Müller-Pering, Ahmet Kanneci, Cornel Imry, Edson Lopes, Yoshimi Otani, Ignacio Rodes, Rafael Serrallet, Carles Trepat, Mario Caserta, Edoardo Catemario i Jesús Castro-Balbi. W Alicante jego imieniem nazwano Conservatorio Profesional de Música “Guitarrista José Tomás”, a także międzynarodowy konkurs gitary klasycznej “Concurso Internacional de Guitarra Clásica José Tomás – Villa de Petrer”.
Total
0
Shares
Dariusz Domański
Gitarzysta, dziennikarz, pedagog. Redaktor naczelny magazynu TopGuitar. Właściciel wydawnictwa International MUSIC Press. Wykładowca w Katedrze Sztuki Muzycznej Akademii Pomorskiej w Słupsku. Doktor sztuki muzycznej o specjalności gitara. Jest autorem ok. 500 artykułów na temat gitary.