GitaraKlasyczna.pl
Tematyka
Anna Pietrzak Bartłomiej Marusik Bystrzyca Kłodzka Centrum Edukacji Artystycznej czerwiec 2019 Dariusz Michałowski GITARA VIVA Gitariada Gitaromania Henryk Kasperczak Hity na Gitarze Inowrocław Jakub Niedoborek Jarosław Kocoń Jelenia Góra – Cieplice Justyna Dawidowicz Kartuzy Kielce Konfrontacje Gitarzystów Koszalin Krzysztof Meisinger Krzysztof Pełech kwiecień 2019 Lanckorona lipiec 2019 listopad 2019 luty 2019 Maciej Kończak maj 2019 Marek Nosal Marek Zieliński marzec 2019 Mirosław Drożdżowski Ogólnopolski Festiwal i Konkurs im. Łukasza Pietrzaka Ogólnopolski Konkurs Gitarowy Olsztyn Poznań Ryszard Bałauszko sierpień 2019 Szczecin Waldemar Gromolak Warszawa Witold Kozakowski Zbigniew Dubiella Łukasz Kuropaczewski
  • Imprezy gitarowe
  • Gitarzyści klasyczni
  • Nuty na gitarę klasyczną
  • Sprzęt gitarowy
  • Muzyka gitarowa
  • Redakcja
Likes
Followers
Subscribers
Zapisz się!
GitaraKlasyczna.pl

blog gitarowy / gitarzyści klasyczni / gitary klasyczne / festiwale gitarowe / konkursy gitarowe

GitaraKlasyczna.pl
  • Imprezy gitarowe
    • Konkursy gitarowe
    • Kursy gitarowe
    • Wyniki konkursów
    • Koncerty gitarowe
  • Gitarzyści klasyczni
    • Wywiady
    • Mistrz i uczeń
  • Nuty na gitarę klasyczną
    • Nuty za darmo
  • Sprzęt gitarowy
    • Nowości
    • Testy
  • Muzyka gitarowa
    • Wideo
    • Recenzje
  • Redakcja
  • Wywiady

Czwartkowe Spotkania z Gitarą Klasyczną

  • 21 maja 2015
  • 4 minute read
  • Dariusz Domański

Wywiad z Rafałem Stradomskim, o imprezach gitarowych w pałacyku Szustra

– Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki, które ma swoją siedzibę w pałacu Szustra, organizuje od lat koncerty kameralne w niewielkiej, ale znakomitej akustycznie sali koncertowej. Od dłuższego czasu, wśród tych koncertów muzyki kameralnej, wokalnej, fortepianowej znaleźć można również koncerty muzyki gitarowej.

Rafał Stradomski – Początkowo koncerty gitarowe odbywały się bez jakiejś szczególnej regularności. Nie były ujęte w żaden cykl. Jednak wpadliśmy na pomysł (ze znakomitym gitarzystą Januszem Raczyńskim), żeby ułożyć koncerty w cykl. Chcieliśmy, aby stały się regularnymi spotkaniami. Przybrały one nazwę Czwartkowych Spotkań z Gitarą. Początkowo co miesiąc, obecnie co dwa miesiące odbywają się koncerty z udziałem znanych gitarzystów, przeważnie ze stolicy. Grał np. kwartet “Bolero” Janusza Raczyńskiego, trio gitar klasycznych “Arche”, występowali uczniowie i studenci Ryszarda Bałauszki, itp.

– Czy propagujecie muzykę gitarową wśród młodzieży i dzieci?

– Tak, organizujemy cykle koncertów – audycji muzycznych dla najmłodszych. Odbywają się one raz w miesiącu, w każdym mają inny temat. W jednym miesiącu w roku szczególnie eksponowana jest gitara, gdzie współpracujący z nami gitarzyści klasyczni grają najbardziej znane utwory gitarowe, atrakcyjne dla najmłodszych. W szkołach również organizowaliśmy takie koncerty, ale ostatnio, z braku funduszy, już tego nie robimy.

– Jacy artyści koncertowali u Państwa?

-Jeśli chodzi o koncerty WTM, np. naszą sztandarową, cykliczną imprezę – Koncerty Letnie w Pałacu na Wyspie czy w Starej Pomarańczarni w Łazienkach – współpracowało z nami wielu znanych gitarzystów: Marek Ulański, Michał Pindakiewicz, Magda Biała, Ryszard Bałauszko, Marek Raczyński, Marek Walawender, również wspomniane zespoły: “Arche” i “Bolero”. 

– Jakie program dominuje na tych koncertach?

– Przeważnie klasyka gitarowa. Powtarzają się nazwiska Tarregi, Albéniza, Granadosa, Villi-Lobosa. Ale również pojawia się Bach, i nie tylko utwory lutniowe, które prawie same proszą się o to, żeby grać je na gitarze. Grane są również utwory klawesynowe, kameralne. Ostatnio kwartet Janusza Raczyńskiego grał transkrypcję IV Koncertu brandenburskiego. Nawet Bolero Ravela doskonale brzmiało w gitarowym wykonaniu. Wykonywana jest również muzyka współczesnych twórców, co mnie – jako kompozytora – szczególnie cieszy.

– Opowiedz o swojej kompozycji gitarowej…

– Napisałem Fantazję gitarową. Jest to dość trudny utwór, ale średnio zaawansowany gitarzysta ma tu wdzięczne pole do popisu. Kompozycja podoba się publiczności. Jest to utwór bardziej akordowy niż melodyczny. Gitara jest przecież bardzo efektownym instrumentem akordowym i starałem się te możliwości wykorzystać. W kompozycji zawarłem rozbudowane pochody wielodźwięków, które powodują, że ten wolumen brzmienia jest duży, że można pokazać pełnię dźwięku gitary. Ale, zauważam od lat z pewnym bólem i smutkiem, muzyka współczesna (mimo, że ten utwór jest właściwie tonalny, czy quasi-tonalny) nie może konkurować i nie konkuruje z klasyką, nie jest tak chętnie grana (chociaż może czasami słusznie, bo jest skomplikowana i “nieporęczna”) jak “hity” gitarowe, które czasami może nie są kompozycjami pierwszej ligi kompozytorów, ale zagrane z wdziękiem zawsze budzą aplauz (poza tym są dziełami gitarzystów). Także w Polsce, gdzie muzyka hiszpańska jest ceniona i lubiana.

– Właściwie nie można ustawiać na płaszczyźnie porównawczej utworów współczesnych i klasyki ponieważ po pierwsze: na przestrzeni stu lat może powstać kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt genialnych utworów obok dziesiątków tysięcy kompozycji przeciętnych; po drugie: utwór znany i lubiany utrwala się w świadomości pokoleń. Utwór współczesny, nawet gdyby był bardzo dobry i ładny nie ma w tej konkurencji szans.

– Oczywiście, utwór taki musi się “osłuchać”, nabrać trochę patyny i być zaakceptowanym przez gitarzystów i publiczność – przetrwać próbę czasu.

– Jeszcze jest trzeci czynnik: wykonanie. Czasem utwór średniej klasy wykonany przez geniusza instrumentu wchodzi do historii nie ze względu na wartość muzyki, ale ze względu na wykonawcę.

– Tak jest bardzo często! Z kolei utwór genialny traci blask, jeżeli wykonany jest przez słabego muzyka. Przecież nie wszyscy muzycy są równie dobrzy i nie wszystkie wykonania muszą być genialne. Chociaż w Polsce mamy coraz większe grono wspaniałych gitarzystów, których nie musimy się wstydzić i którzy mogą spokojnie konkurować z największymi sławami europejskimi.

Zobacz również:

http://topguitar.pl/tag/wroclawski-festiwal-gitarowy/

http://topguitar.pl/imprezy/imprezy-najblizsze/czwarty-szczycienski-festiwal-gitarowy/

Total
0
Shares
Udostępnij 0
Tweetnij 0
Pin it 0
Podobne tematy
  • spotkania gitarowe
  • warsztaty gitarowe
Dariusz Domański

Gitarzysta, dziennikarz, pedagog. Redaktor naczelny magazynu TopGuitar. Właściciel wydawnictwa International MUSIC Press. Wykładowca w Katedrze Sztuki Muzycznej Akademii Pomorskiej w Słupsku. Doktor sztuki muzycznej o specjalności gitara. Jest autorem ok. 500 artykułów na temat gitary.

Previous Article
  • Muzyka gitarowa

Enciclopedia de la Guitarra na CD-ROMie (nowości)

  • 21 maja 2015
  • GitaraKlasyczna.pl
Zobacz
Next Article
  • Wydarzenia gitarowe

Imprezy gitary klasycznej w 2001 roku

  • 21 maja 2015
  • GitaraKlasyczna.pl
Zobacz
Zobacz też
Zobacz
  • Wideo
  • Wywiady

Pajestka Kostecki Duo – koncert zarejestrowany w Akademii Sztuki w Szczecinie, 9 czerwca 2020r. (wideo + wywiad)

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 23 czerwca 2020
Zobacz
  • Mistrz i uczeń
  • Wywiady

Mistrz i Uczeń – Jarosław Kocoń i Adrian Biernacki – wywiad.

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 14 czerwca 2019
Marcin Szermański i Mateusz Sołtysek
Zobacz
  • Gitarzyści klasyczni
  • Mistrz i uczeń
  • Wywiady

Mistrz i Uczeń – Marcin Szermański i Mateusz Sołtysek – wywiad

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 6 maja 2019
Zobacz
  • Wywiady

Zafascynowała mnie muzyka hiszpańska – Z Łukaszem Kuropaczewskim rozmawia Krzysztof Nomad

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 15 marca 2018
Zobacz
  • Wywiady

Wywiad z Piotrem Dębowskim i Marcinem Czarneckim, muzykami tworzącymi zespół Los Desperados

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 15 marca 2018
Zobacz
  • Gitarzyści klasyczni
  • Wywiady

Wywiad z Jensem Wagnerem

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 15 marca 2018
Zobacz
  • Wywiady

Savarez – struny do gitar klasycznych

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 21 maja 2015
Imprezy gitarowe

Luty 2019
Marzec 2019
Kwiecień 2019
Maj 2019
Czerwiec 2019
Lipiec 2019
Sierpień 2019
Wrzesień 2019
Październik 2019
Listopad 2019
Grudzień 2019
Styczeń 2020
Luty 2020
Marzec 2020
Kwiecień 2020
Maj 2020
Czerwiec 2020
Lipiec 2020
Kwiecień 2023
Maj 2023

GitaraKlasyczna.pl

Portal gitarzystów klasycznych

To miejsce dla pasjonatów gitary klasycznej. Znajdziesz tu informacje dotyczące gitarowych wydarzeń, konkursów i festiwali, najnowszych płyt, wydawnictw nutowych, wywiady, prezentacje gitar oraz aktualności ze świata gitary klasycznej.
Najnowsze artykuły
  • Relacja z XXVI Konfrontacji Gitarzystów Puck’ 2023, 20.04.2023
  • Oferta pracy: Dyrektor ds. Organizacji Festiwalu Muzycznego
  • II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary, 19-21.05.2023, Świdwin
  • XXVI Konfrontacje Gitarzystów, 20.04.2023, Puck
  • IX Makroregionalny Konkurs Gitarowy im. Jerzego Gładysia, 26-28.05.2022, Olsztyn
  • XIV Międzynarodowe Warsztaty Gitarowe / Festiwal Terra Artis, 18-25.07.2021, Lanckorona
  • FORUM Gitarre WIEN 2021, 21-28.08.2021, Wiedeń (Austria)
  • XX Summer Guitar Festival – konkurs gitarowy, 02.08.2020r., Krzyżowa
  • XX Summer Guitar Festival, 25.07 – 04.08.2020r., Krzyżowa
  • XIII Międzynarodowe Warsztaty Gitarowe i Festiwal Terra Artis, 19-26.07.2020, Lanckorona
Kategorie
Festiwale gitarowe Gitarzyści klasyczni Imprezy gitarowe Koncerty gitarowe Konkursy gitarowe Kursy gitarowe Mistrz i uczeń Muzyka gitarowa News Nowości Nuty na gitarę klasyczną Nuty za darmo Poradniki Płyty CD Recenzje Sprzęt gitarowy Wideo Wydarzenia gitarowe Wyniki konkursów Wywiady
RSS Topguitar.pl
  • Ichika Nito wyjaśnia, dlaczego preferuje czyste brzmienie: „Jest najlepsze dla artykulacji”
    Gitarzysta i wirtuoz z YouTube’a, Ichika Nito, wyjaśnił swoje preferencje brzmienia, zwracając uwagę na to, jak gitary Ibanez poszerzyły jego muzyczne możliwości.   W Polsce poznaliśmy go głównie dzięki kilku filmikom, nagranym z Marcinem Patrzałkiem. Specyficzny, „sterylny” tapping Ichiki Nito stał się jednym z symboli „nowej szkoły” gry na gitarze elektrycznej. Inną cechą charakterystycznego stylu […]
  • Nowe gitary ESP E-II na rok 2023
    Od niespełna dekady w ofercie firmy ESP Guitars dostępne są instrumenty oznaczone logo E-II, które w 2014 roku zastąpiły linię ESP Standard. Gama tych gitar obejmuje modele o różnych kształtach korpusu, a na rok 2023 producent przygotował kilkanaście nowości.   Podobnie jak wcześniejsze gitary E-II, także tuzin nowych to instrumenty produkowane w fabryce ulokowanej w […]
RSS Topbass.pl
  • Markbass LITTLE MARCUS 58R – nowy wzmacniacz Marcusa Millera
    W ofercie firmy Markbass pojawił się nowy wzmacniacz basowy sygnowany przez Marcusa Millera – LITTLE MARCUS 58R, wykorzystujący zarówno rozwiązania znane z poprzednich modeli powstałych we współpracy z tym muzykiem, jak również te zastosowane w headzie Little Mark 58R. LITTLE MARCUS 58R wykorzystuje tranzystorowy przedwzmacniacz oraz końcówkę opartą na technologii MPT, oferującą moc 500 W/4 […]
  • Jak zagrać “Stairway to Heaven” na basie: kompendium dla początkujących
    “Stairway to Heaven” jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych utworów w historii muzyki rockowej. Wykonywany przez legendarną grupę Led Zeppelin, utwór ten stał się klasykiem, znanym i lubianym przez miłośników rocka na całym świecie. Jako aspirujący basista, możesz chcieć nauczyć się go na pamięć. W tym artykule, dowiesz się, jak zagrać “Stairway to Heaven” na basie, […]

GitaraKlasyczna.pl to blog dla maniaków gitary klasycznej. Znajdziesz tu informacje o konkursach, koncertach i festiwalach gitarowych, wywiady z nauczycielami gitary i gitarzystami klasycznymi, gitarowe newsy i historię gitary klasycznej.

Gitara klasyczna dla początkujących gitarzystów to zbiór informacji przydatnych na pierwszych etapach gry na gitarze klasycznej. Gitara klasyczna na początek nauki będzie dla Ciebie przydatnym miejscem w internecie.

Historia gitary klasycznej niknie w mrokach dziejów. Pierwszych protoplastów gitary klasycznej należy szukać w starożytności. Gitara po raz pierwszy została wspomniana w 1265 przez Juan Gil de Zamora w jego dziele Ars Musica.

Wywiady
Pajestka Kostecki Duo – koncert zarejestrowany w Akademii Sztuki w Szczecinie, 9 czerwca 2020r. (wideo + wywiad)
  • 23 czerwca 2020
Mistrz i Uczeń – Jarosław Kocoń i Adrian Biernacki – wywiad.
  • 14 czerwca 2019
Festiwale gitarowe
Oferta pracy: Dyrektor ds. Organizacji Festiwalu Muzycznego
  • 12 kwietnia 2023
XIV Międzynarodowe Warsztaty Gitarowe / Festiwal Terra Artis, 18-25.07.2021, Lanckorona
  • 11 lipca 2021
Tomasz Fechner
Tomasz Fechner
Wiener Konzerthaus, fot. jamescastle, CC BY-NC-SA 2.0.
Wiener Konzerthaus, fot. jamescastle, CC BY-NC-SA 2.0.
XII Ogólnopolski Festiwal i Konkurs im. Łukasza Pietrzaka Gitaromania, 30.11 – 01.12.2019, Jelenia Góra – Cieplice
Ogólnopolski Festiwal i Konkurs im. Łukasza Pietrzaka
Błażej Sudnikowicz
Błażej Sudnikowicz
XII KONKURS MŁODEGO GITARZYSTY
XII KONKURS MŁODEGO GITARZYSTY
5 sposobów na walkę gitarzysty z tremą, czyli jak dobrze przygotować się do występu
5 sposobów na walkę gitarzysty z tremą, czyli jak dobrze przygotować się do występu
  • ______________________
  • Polityka prywatności
  • Zasady i Warunki
  • Ciasteczka
  • FAQ
Facebook Twitter Youtube Instagram

© 2022 GitaraKlasyczna.pl