GitaraKlasyczna.pl
Tematyka
Anna Pietrzak Bartłomiej Marusik Bystrzyca Kłodzka Centrum Edukacji Artystycznej czerwiec 2019 GITARA VIVA Gitariada Gitaromania Golub - Dobrzyń Henryk Kasperczak Hity na Gitarze Jakub Niedoborek Jarosław Kocoń Jelenia Góra – Cieplice Kartuzy Kielce Konfrontacje Gitarzystów Koszalin Krzysztof Meisinger Krzysztof Pełech kwiecień 2019 Lanckorona lipiec 2019 listopad 2019 luty 2019 Maciej Kończak maj 2019 Marcin Szermański Marek Nosal Marek Zieliński marzec 2019 Mirosław Drożdżowski Ogólnopolski Festiwal i Konkurs im. Łukasza Pietrzaka Ogólnopolski Konkurs Gitarowy Olsztyn Poznań Przegląd Muzyki Gitarowej Ryszard Bałauszko sierpień 2019 Szczecin Waldemar Gromolak Warszawa Witold Kozakowski Zbigniew Dubiella Łukasz Kuropaczewski
  • Imprezy gitarowe
  • Gitarzyści klasyczni
  • Nuty na gitarę klasyczną
  • Sprzęt gitarowy
  • Muzyka gitarowa
  • Redakcja
Likes
Followers
Subscribers
Zapisz się!
GitaraKlasyczna.pl

blog gitarowy / gitarzyści klasyczni / gitary klasyczne / festiwale gitarowe / konkursy gitarowe

GitaraKlasyczna.pl
  • Imprezy gitarowe
    • Konkursy gitarowe
    • Kursy gitarowe
    • Wyniki konkursów
    • Koncerty gitarowe
  • Gitarzyści klasyczni
    • Wywiady
    • Mistrz i uczeń
  • Nuty na gitarę klasyczną
    • Nuty za darmo
  • Sprzęt gitarowy
    • Nowości
    • Testy
  • Muzyka gitarowa
    • Wideo
    • Recenzje
  • Redakcja
  • Muzyka gitarowa

Gitara Klasyczna Nieustannie…

  • 21 maja 2015
  • 4 minute read
  • GitaraKlasyczna.pl

Finał VIII Międzynarodowego Nieustającego Festiwalu Gitarowego w Lublinie, który odbył się 8 – 13 X 2000 pod patronatem Ambasadora Królestwa Hiszpanii w Polsce.

Muzyka gitarowa jest nieustającym elementem lubelskiej kultury. To wszystko dzięki zaangażowaniu Lubelskiego Towarzystwa Gitarowego, Wydziału Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w Lublinie, Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie i Towarzystwa Hiszpańsko-Polskiego KUL. Połączone siły przyniosły efekt w postaci zupełnie wyjątkowych, mających indywidualną atmosferę koncertów.

Swete niezawodny

W pierwszym z koncertów (8 października) wystąpił Alexander Swete, austriacki artysta, którego nie trzeba przedstawiać miłośnikom muzyki gitarowej. Gościł na lubelskiej estradzie już drugi raz. Ten ulubieniec publiczności zawsze gwarantuje świetną frekwencję. Tak było i tym razem. Salę Trybunału Koronnego słuchacze wypełnili do ostatniego miejsca. Najważniejszym kryterium popularności Austriaka jest jego sztuka gry na gitarze, którą opanował do perfekcji. Tym razem zaskoczył ciekawą interpretacją muzyki przełomu XVIII/XIX wieku wykonując koncerty: L. Boccheriniego (E-dur) i M. Giulianiego (A-dur op. 30).

Soliście towarzyszyła Orkiestra Kameralna Filharmonii Lubelskiej, którą poprowadził Piotr Wijatkowski. Basso continuo na klawesynie realizowała Teresa Księska-Falger, pianistka, dyrektor naczelna i artystyczna Filharmonii Lubelskiej.

W koncercie Boccheriniego Alexander Swete trzymał się konwencji wykonawczej pozbawionej nadmiernej brawury, stonowanej i skupionej na jakości dźwięku. Jakże piękne i uzasadnione były tutaj zmiany dynamiczne: crescenda i decrescenda. W kadencjach, gitarzysta w pełni świadomy swoich wielkich możliwości technicznych, pokazał efektowne przebiegi melodyczne pasujące charakterem do całości kompozycji. Warto nadmienić, że nuty koncertu Boccheriniego, w oryginale napisanego na wiolonczelę, na gitarę przetranskrybował i opracował, a także bezpłatnie udostępnił, Konrad Ragossnig z Austrii, u którego Swete pobierał nauki.

Podobny, niemal siostrzany, okazał się drugi z koncertów zaprezentowanych tego wieczoru w Trybunale Koronnym. Primo concierto op. 30 Giulianiego, w którym solista “przeciwstawiał” się partii orkiestry, już bez udziału klawesynu, przyniósł zwycięstwo gitarze solo. Orkiestra w obydwu utworach niestety nie grała tak znakomicie, jak Swete, jej grę można określić delikatnie i krótko, po prostu “dała plamę”. 

To się nie skończyło…

Andrzej Otremba absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach wystąpił w Lublinie pierwszy raz (12 października) i niestety dobrego wrażenia po sobie nie zostawił. Trudno spekulować, czy to z uwagi na niepoważne potraktowanie tak renomowanej imprezy jaką jest “Nieustający”, złego samopoczucia, formy, czy tysiąca innych przyczyn. Jest to nieistotne. Niekorzystne wrażenie pozostało. Wystarczy wspomnieć jak gitarzysta z Katowic wykonał Suitę d-moll J. F. Haendla. Wszystkie pięć części jednakowo słabo, w gorączkowym napięciu, które zmęczyło tylko naprawdę pozytywnie nastawionych słuchaczy. Najgorsze były w Allegro nietrafione dźwięki i pomyłki tekstowe. Sarabanda zabrzmiała jakby gitarzysta w ostatniej chwili nauczył się jej na pamięć i przypominał sobie tylko “co tam dalej w tekście…”, zaś pozbawione pulsu Gigue nie miało w sobie nic z tańca. Polski gitarzysta nie popisał się też w dwóch ostatnich, bardzo znanych kompozycjach I. Albeniza Granada i Sevilla. Portrety miast hiszpańskich w jego interpretacji straciły wszelkie kolory, jakby nad Hiszpanią nagle nastąpiło zaćmienie słońca.

Drugi raz Andrzej Otremba wystąpił w Filharmonii (13 października), kiedy to z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej pod kierunkiem Piotra Wijatkowskiego wykonał Fantazję dla szlachcica J. Rodrigo. Tym razem zagrał lepiej, na pewno nie przeszkadzał orkiestrze.

Niekwestionowaną gwiazdą festiwalu była Margarita Garcia Escarpa. Urodziwa i wybitnie utalentowana Hiszpanka, roztoczyła przed słuchaczami piękno i szlachetność swojej gry. Recital (12 października) rozpoczęła Suitą Compostelana F. Mompou, przez artykulację i dynamikę, po mistrzowsku tworząc jej klimat. Z przyjemnością słuchało się też transkrypcji Sonaty BWV 1003 J. S. Bacha, zagranej zgodnie z oczekiwaniami i wszelkimi kanonami bachowskiego stylu. Na zakończenie wykonała M. Castelnuovo Tedesco Capriccio Diabolico, w którego ostatnich taktach pojawia się wyraźny cytat z La Campanella N. Paganiniego. To ukłon dla geniusza skrzypiec, a także doskonałego gitarzysty, jakim był ten “czarodziej” z Genui.

Podczas koncertu wieńczącego tegoroczny finał “Nieustającego” (13 października) w Filharmonii Lubelskiej, także za sprawą Margarity Garcia Escarpa, odbyło się polskie prawykonanie Sonatiny F. Moreno Torroby, w której gitarzystka dała wyraz osobistego, hiszpańskiego temperamentu. Przy pełnej widowni oklaskiwał ją entuzjastycznie między innymi patron festiwalu Juan Pablo de Laiglesia, ambasador Królestwa Hiszpanii w Polsce.

Drugim znaczącym akcentem ostatniego wieczoru był występ Waldemara Gromolaka, który dosłownie w ostatniej chwili zastąpił chorego Ricardo Jesusa Gallen Garcia z Hiszpanii. Świadczy to o pełnym profesjonalizmie polskiego gitarzysty. Jego repertuar jest tak bogaty i różnorodny, że praktycznie bez specjalnych przygotowań potrafi na poczekaniu wystąpić z orkiestrą. W jego wykonaniu, w Lublinie zabrzmiały koncerty C-dur i D-dur A. Vivaldiego. Soliście towarzyszyła lubelska orkiestra oraz, przy klawesynie, realizując basso continuo, Teresa Księska-Falger.

W związku z nieobecnością na lubelskim festiwalu Ricardo Gallena, który miał dać recital oraz koncert z orkiestrą, nie doszło do prawykonania Concierto de guitarra y orquesta “Homenaje a Andres Segovia” napisanego przez Tomasa Villajos Solera specjalnie dla Segovii, ale Maestro nie zdążył go wykonać. Miejmy nadzieję, że koncert ten usłyszymy w przyszłorocznej edycji “Nieustającego”.

Żegnamy i nie żegnamy się z Międzynarodowym Nieustającym Festiwalem Gitarowym, przecież on nie ustaje. Już w lutym 2001 rozpocznie się jego IX edycja. Festiwal “żyje” dzięki niewiarygodnej hojności darczyńców i sponsorów, którzy wciąż wspomagają wysiłki dyrektora festiwalu Andrzeja Ziółkowskiego, aby gitara w Lublinie nie zamilkła, a brzmiała jak najszlachetniej i na wysokim poziomie. Dobrze dla festiwalu wróży tutaj współpraca Lubelskiego Towarzystwa Gitarowego z Instytutuem Cervantesa w Warszawie i Austriackim Instytutem Kultury w Warszawie, które pomagają organizować koncerty swoich gitarzystów (również partycypując finansowo).

Total
0
Shares
Udostępnij 0
Tweetnij 0
Pin it 0
Podobne tematy
  • Alexander Swete
  • festiwal
  • festiwal gitarowy
  • lublin
  • Orkiestra Kameralna Filharmonii Lubelskiej
  • Piotr Wijatkowski
GitaraKlasyczna.pl

Portal GitaraKlasyczna.pl to miejsce, gdzie króluje gitara klasyczna i tematyka związana z tym instrumentem.

Previous Article
  • Muzyka gitarowa

Łukasz Kuropaczewski – Plays Spanish Music

  • 21 maja 2015
  • GitaraKlasyczna.pl
Zobacz
Next Article
  • Muzyka gitarowa

Enciclopedia de la Guitarra na CD-ROMie (nowości)

  • 21 maja 2015
  • GitaraKlasyczna.pl
Zobacz
Zobacz też
Zobacz
  • Wideo
  • Muzyka gitarowa

Jerzy Koenig – Koncert e-moll Fryderyka Chopina (wideo)

  • Dariusz Domański
  • 4 stycznia 2020
Zobacz
  • Wideo
  • Muzyka gitarowa

Bartek Marusik – Burning Strings – kompozycja na gitarę solo (wideo)

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 26 lutego 2019
Zobacz
  • Wideo
  • Muzyka gitarowa

Bartek Marusik – Lullaby – najnowsza kompozycja na gitarę solo (wideo)

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 7 lutego 2019
Zobacz
  • Muzyka gitarowa

Eduardo Costa gra utwór Francisco Tarregi „Lagrima”

  • Dariusz Domański
  • 12 stycznia 2019
Zobacz
  • Muzyka gitarowa

Enciclopedia de la Guitarra na CD-ROMie (nowości)

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 21 maja 2015
Zobacz
  • Muzyka gitarowa

Łukasz Kuropaczewski – Plays Spanish Music

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 21 maja 2015
Imprezy gitarowe

Luty 2019
Marzec 2019
Kwiecień 2019
Maj 2019
Czerwiec 2019
Lipiec 2019
Sierpień 2019
Wrzesień 2019
Październik 2019
Listopad 2019
Grudzień 2019
Styczeń 2020
Luty 2020
Marzec 2020
Kwiecień 2020
Maj 2020
Czerwiec 2020
Lipiec 2020
Kwiecień 2023
Maj 2023

GitaraKlasyczna.pl

Portal gitarzystów klasycznych

To miejsce dla pasjonatów gitary klasycznej. Znajdziesz tu informacje dotyczące gitarowych wydarzeń, konkursów i festiwali, najnowszych płyt, wydawnictw nutowych, wywiady, prezentacje gitar oraz aktualności ze świata gitary klasycznej.
Najnowsze artykuły
  • Jak skutecznie wymienić struny nylonowe w gitarze klasycznej Takamine
  • Mindfulness dla gitarzystów – spokój w muzyce klasycznej
  • Promocja na mobilny zestaw głośnikowy Electro-Voice EVERSE 8 – idealny wybór dla gitarzystów klasycznych
  • Gdzie uczyć się gry na gitarze klasycznej?
  • Na co zwracać uwagę przy zakupie gitary klasycznej
  • Ceny gitary klasycznej – Ile kosztuje?
  • TOMATITO w Polsce, 4-7.04.2024, Warszawa, Wrocław, Katowice
  • Oscar Ghiglia: pożegnanie Mistrza gitary (1938-2024)
  • Eduardo Niebla
  • Renata Tarragó
Kategorie
Festiwale gitarowe Gitarzyści klasyczni Imprezy gitarowe Koncerty gitarowe Konkursy gitarowe Kursy gitarowe Mistrz i uczeń Muzyka gitarowa News Nowości Nuty na gitarę klasyczną Nuty za darmo Poradniki Płyty CD Recenzje Sprzęt gitarowy Wideo Wydarzenia gitarowe Wyniki konkursów Wywiady
RSS Topguitar.pl
  • Pięć nowych gitar PRS z przetwornikami Narrowfield
    Firma PRS Guitars postanowiła wprowadzić do oferty pięć nowych gitar elektrycznych wyposażonych w przetworniki Narrowfield. Wśród nowoście znalazły się dwa modele z serii S2 oraz trzy z serii SE. Początki autorskich pickupów Narrowfield sięgają 2008 roku, kiedy to Paul Reed Smith wraz z zespołem nowych inżynierów rozpoczął eksperymenty nad nową koncepcją przetworników łączących w sobie […]
  • Laufey powiedziała, że nie mogła się oprzeć vintege’owemu brzmieniu gitary i wzmacniacza
    Przygotowując się do wydania drugiego albumu, urocza chińsko-islandzka artystka Laufey opowiedziała o tym, jak legendarne studio nagraniowe oraz vintage’owy sprzęt gitarowy zainspirowały ją do skomponowania utworu „Silver Lining”. Choć Laufey nie skupia się na technicznej stronie gry na gitarze, instrument ten odgrywa kluczową rolę w jej twórczości, stanowiąc fundament dla wielu kompozycji i nadając im […]
RSS Topbass.pl
  • Rob Trujillo i Metallica wracają do Polski!
    Metallica przedłuża swoją trasę M72 World Tour i ogłasza 16 koncertów w Europie i Wielkiej Brytanii, zaplanowanych na maj, czerwiec i lipiec 2026 roku. Jeden przystanek, 19 maja 2026, Metallica zrobi sobie w Polsce, a organizatorem koncertu jest Live Nation.   Bilety na „No Repeat Weekends” oraz na pojedyncze daty koncertów trafią do sprzedaży 30 maja o […]
  • Markbass CMD 151 GOG – test combo klasy premium
    Markbass CMD 151 GOG czyli „Godfather of Gospel” to wzmacniacz, który od pierwszego wejrzenia daje jasno do zrozumienia, że tu nie ma kompromisów. Stworzony z myślą o muzykach gospel, ale nie tylko – ten potężny combo amp łączy w sobie ciepło klasyki z nowoczesną funkcjonalnością. Jak pewnie Czytelnicy się domyślają, do najlżejszych nie należy, ale […]

GitaraKlasyczna.pl to blog dla maniaków gitary klasycznej. Znajdziesz tu informacje o konkursach, koncertach i festiwalach gitarowych, wywiady z nauczycielami gitary i gitarzystami klasycznymi, gitarowe newsy i historię gitary klasycznej.

Gitara klasyczna dla początkujących gitarzystów to zbiór informacji przydatnych na pierwszych etapach gry na gitarze klasycznej. Gitara klasyczna na początek nauki będzie dla Ciebie przydatnym miejscem w internecie.

Historia gitary klasycznej niknie w mrokach dziejów. Pierwszych protoplastów gitary klasycznej należy szukać w starożytności. Gitara po raz pierwszy została wspomniana w 1265 przez Juan Gil de Zamora w jego dziele Ars Musica.

Wywiady
Pajestka Kostecki Duo – koncert zarejestrowany w Akademii Sztuki w Szczecinie, 9 czerwca 2020r. (wideo + wywiad)
  • 23 czerwca 2020
Mistrz i Uczeń – Jarosław Kocoń i Adrian Biernacki – wywiad.
  • 14 czerwca 2019
Festiwale gitarowe
Oferta pracy: Dyrektor ds. Organizacji Festiwalu Muzycznego
  • 12 kwietnia 2023
XIV Międzynarodowe Warsztaty Gitarowe / Festiwal Terra Artis, 18-25.07.2021, Lanckorona
  • 11 lipca 2021
Tomasz Fechner
Tomasz Fechner
Wiener Konzerthaus, fot. jamescastle, CC BY-NC-SA 2.0.
Wiener Konzerthaus, fot. jamescastle, CC BY-NC-SA 2.0.
XII Ogólnopolski Festiwal i Konkurs im. Łukasza Pietrzaka Gitaromania, 30.11 – 01.12.2019, Jelenia Góra – Cieplice
Ogólnopolski Festiwal i Konkurs im. Łukasza Pietrzaka
Błażej Sudnikowicz
Błażej Sudnikowicz
XII KONKURS MŁODEGO GITARZYSTY
XII KONKURS MŁODEGO GITARZYSTY
5 sposobów na walkę gitarzysty z tremą, czyli jak dobrze przygotować się do występu
5 sposobów na walkę gitarzysty z tremą, czyli jak dobrze przygotować się do występu
  • ______________________
  • Polityka prywatności
  • Zasady i Warunki
  • Ciasteczka
  • FAQ
Facebook Twitter Youtube Instagram

© 2022 GitaraKlasyczna.pl