GitaraKlasyczna.pl
Tematyka
Anna Pietrzak Bartłomiej Marusik Bystrzyca Kłodzka Centrum Edukacji Artystycznej czerwiec 2019 Dariusz Michałowski GITARA VIVA Gitariada Gitaromania Henryk Kasperczak Hity na Gitarze Inowrocław Jakub Niedoborek Jarosław Kocoń Jelenia Góra – Cieplice Justyna Dawidowicz Kartuzy Kielce Konfrontacje Gitarzystów Koszalin Krzysztof Meisinger Krzysztof Pełech kwiecień 2019 Lanckorona lipiec 2019 listopad 2019 luty 2019 Maciej Kończak maj 2019 Marek Nosal Marek Zieliński marzec 2019 Mirosław Drożdżowski Ogólnopolski Festiwal i Konkurs im. Łukasza Pietrzaka Ogólnopolski Konkurs Gitarowy Olsztyn Poznań Ryszard Bałauszko sierpień 2019 Szczecin Waldemar Gromolak Warszawa Witold Kozakowski Zbigniew Dubiella Łukasz Kuropaczewski
  • Imprezy gitarowe
  • Gitarzyści klasyczni
  • Nuty na gitarę klasyczną
  • Sprzęt gitarowy
  • Muzyka gitarowa
  • Redakcja
Likes
Followers
Subscribers
Zapisz się!
GitaraKlasyczna.pl

blog gitarowy / gitarzyści klasyczni / gitary klasyczne / festiwale gitarowe / konkursy gitarowe

GitaraKlasyczna.pl
  • Imprezy gitarowe
    • Konkursy gitarowe
    • Kursy gitarowe
    • Wyniki konkursów
    • Koncerty gitarowe
  • Gitarzyści klasyczni
    • Wywiady
    • Mistrz i uczeń
  • Nuty na gitarę klasyczną
    • Nuty za darmo
  • Sprzęt gitarowy
    • Nowości
    • Testy
  • Muzyka gitarowa
    • Wideo
    • Recenzje
  • Redakcja
  • Mistrz i uczeń
  • Gitarzyści klasyczni

Mistrz i Uczeń – Piotr Kosmowski i Kacper Dworniczak – wywiad

  • 24 maja 2019
  • 9 minute read
  • GitaraKlasyczna.pl

Kacper Dworniczak jest uczniem V klasy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Jadwigi Kaliszewskiej w Poznaniu. Uczy się pod kierunkiem mgr. Piotra Kosmowskiego. Laureat kilkudziesięciu nagród zdobytych w solowych i kameralnych konkursach gitarowych w Polsce i za granicą. W 2018 roku został finalistą konkursu organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz TVP Kultura MŁODY MUZYK ROKU dla najlepszych młodych muzyków klasycznych.

Kilka zdań o sobie… Piotr Kosmowski.

Ukończyłem Akademię Muzyczną w klasie prof. Henryka Jóźwiaka. Pracuję w POSM I st. nr 1, w PSM II st. oraz w OSM II st. w Poznaniu.


Piotr Kosmowski

GitaraKlasyczna.pl: Pretekstem do tego wywiadu są sukcesy Twojego ucznia, Kacpra Dworniczaka. Ale w ciągu wielu lat pracy pedagogicznej przygotowywałeś wielu innych uczniów do różnych konkursów. Czy jesteś w stanie powiedzieć, w ilu konkursach uczestniczyli do tej pory Twoi uczniowie?

Piotr Kosmowski: Nie prowadzę ścisłej dokumentacji, ale biorąc pod uwagę długi staż pracy myślę, że w około stupięćdziesięciu.

GK.pl: Wracając do konkursów, wśród pedagogów istnieją przynajmniej dwie przeciwstawne opinie: jedni twierdzą, że konkursy to doskonała motywacja dla ucznia, inni uważają, że muzyka to nie sport i konkursy zaburzają naturalny rozwój ucznia. Twoje zdanie?

P.K.: Nigdy nie zdarzyło mi się zaobserwować negatywnych skutków udziału moich uczniów w konkursach, a bardzo wielu brało i bierze w nich udział od lat. Uważam, że udział w konkursach może przynieść duże korzyści w rozwoju ucznia i nauczyciela. Zderzenie się z ocenami i opiniami jurorów bywa czasem bolesne, ale jeśli jest merytoryczne, a nie na zasadzie „fajnie grał, ale nie podobało mi się” poszerza perspektywę ucznia i nauczyciela. Poza tym jest to wyjście ucznia poza najbliższe otoczenie.

Do negatywów mógłbym zaliczyć np. udział ucznia niedostatecznie przygotowanego bądź zbyt częsty udział w konkursach – dotyczy to zwłaszcza najmłodszych dzieci. Czynnik sportowy widziałbym tylko w pracy nad w techniką użytkową, a nie w ogólnym podejściu do muzyki.

GK.pl: Długo pracujesz z Kacprem?

P.K.: Pracuję z Kacprem nieprzerwanie od początku jego edukacji w szkole podstawowej, czyli od I klasy. Obecnie jest w V klasie OSM II st. w Poznaniu.

GK.pl: Jaki to uczeń? Spolegliwy, realizujący każdą Twoją uwagę? Czy niepokorny, wszystko wiedzący najlepiej?

P.K.: Kacper jest osobą kulturalną, jest bardzo muzykalny, inteligentny, obdarzony dużą wrażliwością i wyobraźnią, przepięknie potrafi dysponować czasem w muzyce, jego interpretacje są zawsze interesujące. Do uwag i propozycji podchodzi zawsze pozytywnie. Poza tym jest osobą bardzo ambitną.

GK.pl: Czy pozwalasz mu mieć wpływ na dobór utworów, nad którymi będziecie pracować?

P.K.: Zawsze dyskutujemy przed wybraniem nowego programu, ale zadziwiająco często moje propozycje i jego oczekiwania są takie same.

GK.pl: Twoi ulubieni gitarzyści – wirtuozi? Twoi ulubieni kompozytorzy gitarowi?

P.K.: Cenię Łukasza Kuropaczewskiego i Marcina Dyllę, jakże doskonałe są ich odmienne osobowości i temperamenty muzyczne. Ze starszego pokolenia: David Russell, Carlo Marchione czy Aniello Desideiro, młodsze pokolenie np. Su Meng, Zoran Dukic. Mamy też świetnych młodych gitarzystów np. Andrzej Grygier.

Z polskich kompozytorów gitarowych bardzo cenię twórczość Marka Pasiecznego za tworzenie utworów w różnych stylach np. „Lutosławski in memoriam”, „Scintilla”, „After Brad variations” czy „Tate sonata” oraz poszerzenie kolorystyki brzmieniowej gitary i stosowanie najróżniejszych efektów dźwiękowych. Z kompozytorów zagranicznych np. Fernando Sor, Manuel Maria Ponce, Roberto Sierra.

Kilka zdań o sobie… Kacper Dworniczak.

Jest uczniem V klasy Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Jadwigi Kaliszewskiej w Poznaniu, w klasie Pana Piotra Kosmowskiego. Jest laureatem kilkudziesięciu nagród zdobytych w solowych i kameralnych konkursach gitarowych odbywających w Polsce i za granicą:
• Wyróżnienie na 12 Anna Amalia Konkurs Młodych Gitarzystów w Weimarze (2014)
• 1 miejsce VI Ogólnopolskim Festiwalu i Konkursie Gitarowym – Gitara Viva w Kielcach (2015)
• 1 miejsce na I Międzynarodowym Konkursie Gitarowym Krzyżowa 2015 im. Jaremy Klicha (2015)
• 2 miejsce na XX Międzynarodowym Konkursie Gitarowym Rust (Austria 2016)
• 1 miejsca na Międzynarodowym Konkursie „GITAROPHILIA” Trossingen (Niemcy 2016)
• 1 miejsce na II Międzynarodowym konkursie gitarowym w Bratysławie (Słowacja 2016)
• Grand Prix na XX Ogólnopolskim Konkursie Gitarowym GITARIADA – Kłodzko (2017)
• Grand Prix i laureat nagrody specjalnej na III Międzynarodowym Konkursie Gitarowym im. Fernando Sora Frydek-Mistek (Czechy 2017)
• 2 miejsce na XIII Międzynarodowym Konkursie Gitarowym w Verii (Grecja 2018)
• 3 miejsce na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym – XXI Forum Gitarre Wien – Wiedeń (.2018)
• 1 miejsce – Golden Classical Music Awards International Competition – Nowy Jorku (2019)
• 1 miejsce na Międzynarodowym Konkursie Gitarowym – Praga (2019)

W 2018 roku został finalistą konkursu organizowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz TVP Kultura MŁODY MUZYK ROKU dla najlepszych młodych muzyków klasycznych występując z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michała Klauzy w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie transmitowanym przez Telewizje Polską. Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci w Warszawie i Marszałka Województwa Wielkopolskiego, a także laureatem stypendium Młoda Polska, konkursu organizowanego przez MKiDN, jak również wielokrotnym laureatem Nagród Prezydenta Miasta Poznania za osiągnięcia artystyczne. Koncertował wiele razy w kraju jak i za granicą, miedzy innymi, w Brnie z okazji obchodów 50 – lecia partnerstwa Brna i Poznania, w Moskwie solo i z orkiestrą w ramach Rosyjsko- Polskiego Festiwalu Młodzieżowa Akademia Sztuk oraz w Poznaniu w ramach festiwalu Akademia Gitary i XII Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana 2017 na Świętej Górze w Gostyniu. 6 marca 2019 roku w ramach Golden Classical Music Awards International Competition wystąpił w Carnegie Hall w Nowym Jorku.

Kacper Dworniczak

GitaraKlasyczna.pl: Mimo młodego wieku, jesteś już laureatem ok. 30 konkursów gitarowych. Który z nich uważasz za największy swój sukces? A który za największą porażkę? 

Kacper Dworniczak: Konkursy to rzecz, która jest nieodłączną częścią młodego ambitnego muzyka. Wynika to głównie z tego, żeby zostać zauważonym i dać się poznać środowisku. Dlatego zwyczajnie trzeba wziąć w nich udział. Od początku mojej przygody z gitarą razem z moim nauczycielem zdecydowaliśmy, że powinienem brać w nich udział. Dzięki nim miałem później możliwość ubiegać o różne stypendia, które bardzo pomogły mi w dalszym rozwoju. Nie jestem w stanie stwierdzić jednoznacznie, który z konkursów był moją największą porażką, a który sukcesem. Najłatwiej byłoby odpowiedzieć, że największy sukces odnosiłem wtedy kiedy wygrałem konkurs. Uważam, że doświadczenia, które zebrałem na przykład na konkursie Młody Muzyk Roku miały ogromny wpływ na mnie jako przede wszystkim muzyka, a dopiero później gitarzystę. Jednocześnie jakiś czas temu wróciłem z bardzo trudnego konkursu w Weimarze, gdzie nie udało mi się zakwalifikować do finału. Startowałem jako jeden z młodszych uczestników, nie zagrałem bezbłędnie, ale byłem po występie zadowolony z siebie, ponieważ czułem, że zostawiłem po sobie na scenie kawałek siebie. Mimo, iż drugi etap nie był dla mnie, byłem bardzo blisko by się w nim znaleźć. Konkurs to bardzo często jeden, dwa lub czasami trzy występy. Decyduje bardzo wiele czynników, dlatego też jestem zdania, że konkursy są ważne, natomiast nie powinno się ich brać za najistotniejszą część naszego rozwoju. Zawsze bardzo ważne było dla mnie to, że w momencie konkursowej porażki, bardzo wspiera mnie mój nauczyciel Pan Piotr Kosmowski.

GK.pl: Występom konkursowym towarzyszy przeważnie duży stres. Jak sobie z nim radzisz? Masz jakiś cudowny sposób?

K.D.: Pamiętam, że gdy byłem w szkole podstawowej stres praktycznie nie stanowił dla mnie problemu. Zawsze byłem bardzo żywym dzieckiem, które kochało występować i być na scenie. Z biegiem czasu zacząłem go odczuwać. Wtedy zrozumiałem tak naprawdę co to znaczy się stresować. Wydaje mi się, że na razie nie znalazłem jeszcze idealnego sposobu na radzenie sobie z nim. Wiem natomiast, że częste występowanie na scenie powoduje, że można go oswoić. Staram się też akceptować to, że czasami po prostu będą mi się trzęsły ręce i mogę mieć trochę mniejszy komfort na scenie. Każdy człowiek jest inny, dlatego każdy odczuwa zdenerwowanie na swój własny sposób. Osobiście uważam się za dość wrażliwego człowieka co powoduje, że trema potrafi czasami naprawdę mi przeszkodzić, aczkolwiek nie zamierzam z tego powodu się poddawać :)

GK.pl: Jak wygląda Twój typowy dzień pracy z gitarą?

K.D.: Tak naprawdę nie mam takiego typowego schematu czy też rytuału. Przed ćwiczeniem lubię sobie zrobić dobrą kawę i posłuchać dobrej muzyki. Gdy chwytam instrument, wiem nad czym powinienem danego dnia popracować. Nie wyznaczam sobie tak zwanego czasu ćwiczenia (przykładowo dzisiaj muszę ćwiczyć pięć godzin) wychodzę z założenia, że w moim przypadku bardzo ważna jest jakość ćwiczenia, a nie ilość. Zazwyczaj po jednej godzinie ćwiczenia muszę sobie zrobić przerwę, by móc później na nowo się skoncentrować. Bardzo ważny jest dla mnie też ruch fizyczny i przebywanie na świeżym powietrzu. Sport pomaga mi się później skupić na pracy, którą mam do wykonania.

Kacper Dworniczak

GK.pl: W jaki konkretnie sposób  pracujesz nad utworem? Dla przykładu weźmy Sonatę no 3 Manuela Marii Ponce’a. Dostajesz nuty i… .co się z tym dzieje dalej? Rozczytujesz tekst? Czy najpierw myślisz nad koncepcją? A może słuchasz różnych wykonań innych gitarzystów?

K.D.: O tym, w jaki sposób chciałbym wykonać dany utwór, zazwyczaj zaczynam już myśleć zanim jeszcze zacznę go rozczytywać. Utwory XX-wieczne to kompozycje, które czuję i rozumiem w pewien sposób. Dużo większym wyzwaniem jest dla mnie dokonanie dobrej interpretacji utworów z epoki klasycyzmu. Wymagają one innego podejścia, którego muszę się jeszcze mocno nauczyć. Staram się nie słuchać gitarowych wykonań utworów nad którymi pracuje. Moją inspiracją przez ostatnie dwa lata stał się fortepian. Pokochałem ten instrument. Poprzez dzisiejszą technologię mamy dostęp do ogromnej biblioteki muzycznej. Ostatnio bardzo dużo słucham kompozycji Rachmaninowa, Chopina, ale też nieco bardziej współczesnej muzyki Federico Mompou. Jego wariacje na temat Chopina są dla mnie absolutnie zjawiskowe.

GK.pl: Czy mocno piszesz po nutach? Swoje uwagi, palcowanie, frazowanie itp?

K.D.: Tak, bardzo lubię zapisywać swoje spostrzeżenia. Również, za każdym razem, gdy mam lekcje lub podczas kursów, proszę wykładowców, by notowali swoje spostrzeżenie na nutach. Natomiast przeważnie w takich „moich notatkach” tylko ja będę w stanie je dobrze odczytać… nie należę do osób, które dbają o taką estetykę.

GK.pl: Na jakim instrumencie obecnie grasz? Jakich strun używasz?

K.D.: Obecnie gram na gitarze zbudowanej przez Pana Wolfganga Jellinghaus’a. Jest to gitara typu double top. Moimi ulubionymi strunami są Savarez Cantiga/Aliance. Oczywiście, czasami próbuje też innych strun takich jak np. Knoblochy czy Hannabachy. Preferuje twardy naciąg strun.

GK.pl: Grasz naturalnymi paznokciami? Czy stosujesz sztuczne (żele, tipsy, hybrydy?)

Zawsze moim problemem były paznokcie, ponieważ mam bardzo słabe i szybko się łamią. Z tego powodu, podpatrując innych gitarzystów postanowiłem, że spróbuję zacząć uczyć się grać tipsami. Tak też zostało. Ma to swoje zalety, ale też czasami wady, natomiast dla mnie było to najlepsze rozwiązanie.

GK.pl: Twój sposób na perfekcyjne przygotowanie paznokci do gry…

K.D.: Moje paznokcie mają dość obły kształt. Wynika to z tego, że kocham w gitarze ciepły dźwięk i od początku mojej przygody z gitarą dążę do tego, by takie brzmienie móc osiągać. Myślę, że temat piłowania paznokci to bardzo indywidualna kwestia, ponieważ każdy ma trochę inaczej ustawiony aparat gry. Jest to tak naprawdę ciągłe poszukiwanie.

GK.pl: Twoi gitarowi idole (wykonawcy, kompozytorzy)…

K.D.: W dzisiejszym świecie poziom gry na gitarze jest tak wysoki, że moja lista ulubionych gitarzystów byłaby bardzo długa. Moim idolem od zawsze był Łukasz Kuropaczewski. Pamiętam, że pierwszy raz słyszałem Pana Kuropaczewskiego na kursie gitarowym gdy miałem 9 lat. Wtedy absolutnie zafascynował mnie świat gitary klasycznej. Oczywiście na przestrzeni lat miałem możliwość mieć lekcje z niesamowitymi gitarzystami oraz pedagogami. Mam też swojego ulubionego gitarzystę jazzowego. Jest nim Pat Metheny. Uwielbiam go słuchać. Miałem okazje być dwa lata temu na jego koncercie, pamiętam, że nie mogłem wyjść z podziwu jakim geniuszem jest ten człowiek.

Kacper Dworniczak

GK.pl: Jedną z Twoich pozamuzycznych pasji jest fotografowanie. Co Ciebie w tym pociąga?

To prawda. Fotografia tak naprawdę stała się moją pasją dość naturalnie i bardzo podświadomie. Życie muzyka składa się często z podróży w niezwykłe i inspirujące miejsca. Odmienna kultura, architektura, kuchnia, ale przede wszystkim odmienni ludzie. Uwielbiam to wszystko obserwować i poznawać, z tego też powodu chciałem to jakoś uwiecznić i zachować dla siebie, ale też dzielić się moimi przeżyciami z innymi. Stąd myślę wzięła się moja pasja. Aparat, telefon komórkowy zachowuje obraz moich oczu, które miały możliwość zobaczyć ciekawą rzecz czy miejsce.

GK.pl: Dziękuję serdecznie za rozmowę. Życzę Wam dalszej, tak owocnej współpracy i trzymam mocno kciuki za kolejne sukcesy i Twój rozwój, Kacprze!

Kacper Dworniczak z towarzyszeniem Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michała Klauzy wykonał Concierto de Aranjuez – cz. II Adagio Joaquína Rodrigo.

http://mlodymuzykroku.vod.tvp.pl/36460865/final-kacper-dworniczak-gitara?fbclid

Rozmawiała: Monika Jarosz.

Total
0
Shares
Udostępnij 0
Tweetnij 0
Pin it 0
Podobne tematy
  • Concierto de Aranjuez
  • cz. II Adagio Joaquína Rodrigo
  • Kacper Dworniczak
  • Młody Muzyk Roku
  • Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II st. w Poznaniu
  • Piotr Kosmowski
  • Poznań
GitaraKlasyczna.pl

Portal GitaraKlasyczna.pl to miejsce, gdzie króluje gitara klasyczna i tematyka związana z tym instrumentem.

Previous Article
  • Koncerty gitarowe
  • Wideo

Marcin Kozioł zaprasza na koncert do Akademii Muzycznej w Gdańsku 25.05.2019 godz. 17.30 (wideo)

  • 23 maja 2019
  • GitaraKlasyczna.pl
Zobacz
Next Article
  • Wyniki konkursów

Wyniki VIII Makroregionalnego Konkursu Gitarowego im. Jerzego Gładysia, 25 – 26.05.2019r., Olsztyn

  • 26 maja 2019
  • GitaraKlasyczna.pl
Zobacz
Zobacz też
Błażej Sudnikowicz
Zobacz
  • Gitarzyści klasyczni
  • Wideo

Błażej Sudnikowicz – J. S. Bach – Corrente z Partity BWV 825 (wideo)

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 16 maja 2020
Tomasz Fechner
Zobacz
  • Wideo
  • Gitarzyści klasyczni

Tomasz Fechner – Heitor Villa-Lobos’ “Mazurka-Chôro” (wideo)

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 13 maja 2020
Zobacz
  • Gitarzyści klasyczni

Zmarł prof. dr hab. Jerzy Nalepka, nestor polskiej gitarystyki.

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 26 sierpnia 2019
Zobacz
  • Mistrz i uczeń
  • Wywiady

Mistrz i Uczeń – Jarosław Kocoń i Adrian Biernacki – wywiad.

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 14 czerwca 2019
Marcin Szermański i Mateusz Sołtysek
Zobacz
  • Gitarzyści klasyczni
  • Mistrz i uczeń
  • Wywiady

Mistrz i Uczeń – Marcin Szermański i Mateusz Sołtysek – wywiad

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 6 maja 2019
Zobacz
  • Gitarzyści klasyczni
  • Wywiady

Wywiad z Jensem Wagnerem

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 15 marca 2018
Zobacz
  • Gitarzyści klasyczni

Marcin Paweł Zalewski

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 15 marca 2018
Zobacz
  • Gitarzyści klasyczni

Krzysztof Meisinger

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 15 marca 2018
Imprezy gitarowe

Luty 2019
Marzec 2019
Kwiecień 2019
Maj 2019
Czerwiec 2019
Lipiec 2019
Sierpień 2019
Wrzesień 2019
Październik 2019
Listopad 2019
Grudzień 2019
Styczeń 2020
Luty 2020
Marzec 2020
Kwiecień 2020
Maj 2020
Czerwiec 2020
Lipiec 2020
Kwiecień 2023
Maj 2023

GitaraKlasyczna.pl

Portal gitarzystów klasycznych

To miejsce dla pasjonatów gitary klasycznej. Znajdziesz tu informacje dotyczące gitarowych wydarzeń, konkursów i festiwali, najnowszych płyt, wydawnictw nutowych, wywiady, prezentacje gitar oraz aktualności ze świata gitary klasycznej.
Najnowsze artykuły
  • Relacja z XXVI Konfrontacji Gitarzystów Puck’ 2023, 20.04.2023
  • Oferta pracy: Dyrektor ds. Organizacji Festiwalu Muzycznego
  • II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary, 19-21.05.2023, Świdwin
  • XXVI Konfrontacje Gitarzystów, 20.04.2023, Puck
  • IX Makroregionalny Konkurs Gitarowy im. Jerzego Gładysia, 26-28.05.2022, Olsztyn
  • XIV Międzynarodowe Warsztaty Gitarowe / Festiwal Terra Artis, 18-25.07.2021, Lanckorona
  • FORUM Gitarre WIEN 2021, 21-28.08.2021, Wiedeń (Austria)
  • XX Summer Guitar Festival – konkurs gitarowy, 02.08.2020r., Krzyżowa
  • XX Summer Guitar Festival, 25.07 – 04.08.2020r., Krzyżowa
  • XIII Międzynarodowe Warsztaty Gitarowe i Festiwal Terra Artis, 19-26.07.2020, Lanckorona
Kategorie
Festiwale gitarowe Gitarzyści klasyczni Imprezy gitarowe Koncerty gitarowe Konkursy gitarowe Kursy gitarowe Mistrz i uczeń Muzyka gitarowa News Nowości Nuty na gitarę klasyczną Nuty za darmo Poradniki Płyty CD Recenzje Sprzęt gitarowy Wideo Wydarzenia gitarowe Wyniki konkursów Wywiady
RSS Topguitar.pl
  • Ichika Nito wyjaśnia, dlaczego preferuje czyste brzmienie: „Jest najlepsze dla artykulacji”
    Gitarzysta i wirtuoz z YouTube’a, Ichika Nito, wyjaśnił swoje preferencje brzmienia, zwracając uwagę na to, jak gitary Ibanez poszerzyły jego muzyczne możliwości.   W Polsce poznaliśmy go głównie dzięki kilku filmikom, nagranym z Marcinem Patrzałkiem. Specyficzny, „sterylny” tapping Ichiki Nito stał się jednym z symboli „nowej szkoły” gry na gitarze elektrycznej. Inną cechą charakterystycznego stylu […]
  • Nowe gitary ESP E-II na rok 2023
    Od niespełna dekady w ofercie firmy ESP Guitars dostępne są instrumenty oznaczone logo E-II, które w 2014 roku zastąpiły linię ESP Standard. Gama tych gitar obejmuje modele o różnych kształtach korpusu, a na rok 2023 producent przygotował kilkanaście nowości.   Podobnie jak wcześniejsze gitary E-II, także tuzin nowych to instrumenty produkowane w fabryce ulokowanej w […]
RSS Topbass.pl
  • Markbass LITTLE MARCUS 58R – nowy wzmacniacz Marcusa Millera
    W ofercie firmy Markbass pojawił się nowy wzmacniacz basowy sygnowany przez Marcusa Millera – LITTLE MARCUS 58R, wykorzystujący zarówno rozwiązania znane z poprzednich modeli powstałych we współpracy z tym muzykiem, jak również te zastosowane w headzie Little Mark 58R. LITTLE MARCUS 58R wykorzystuje tranzystorowy przedwzmacniacz oraz końcówkę opartą na technologii MPT, oferującą moc 500 W/4 […]
  • Jak zagrać “Stairway to Heaven” na basie: kompendium dla początkujących
    “Stairway to Heaven” jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych utworów w historii muzyki rockowej. Wykonywany przez legendarną grupę Led Zeppelin, utwór ten stał się klasykiem, znanym i lubianym przez miłośników rocka na całym świecie. Jako aspirujący basista, możesz chcieć nauczyć się go na pamięć. W tym artykule, dowiesz się, jak zagrać “Stairway to Heaven” na basie, […]

GitaraKlasyczna.pl to blog dla maniaków gitary klasycznej. Znajdziesz tu informacje o konkursach, koncertach i festiwalach gitarowych, wywiady z nauczycielami gitary i gitarzystami klasycznymi, gitarowe newsy i historię gitary klasycznej.

Gitara klasyczna dla początkujących gitarzystów to zbiór informacji przydatnych na pierwszych etapach gry na gitarze klasycznej. Gitara klasyczna na początek nauki będzie dla Ciebie przydatnym miejscem w internecie.

Historia gitary klasycznej niknie w mrokach dziejów. Pierwszych protoplastów gitary klasycznej należy szukać w starożytności. Gitara po raz pierwszy została wspomniana w 1265 przez Juan Gil de Zamora w jego dziele Ars Musica.

Wywiady
Pajestka Kostecki Duo – koncert zarejestrowany w Akademii Sztuki w Szczecinie, 9 czerwca 2020r. (wideo + wywiad)
  • 23 czerwca 2020
Mistrz i Uczeń – Jarosław Kocoń i Adrian Biernacki – wywiad.
  • 14 czerwca 2019
Festiwale gitarowe
Oferta pracy: Dyrektor ds. Organizacji Festiwalu Muzycznego
  • 12 kwietnia 2023
XIV Międzynarodowe Warsztaty Gitarowe / Festiwal Terra Artis, 18-25.07.2021, Lanckorona
  • 11 lipca 2021
Tomasz Fechner
Tomasz Fechner
Wiener Konzerthaus, fot. jamescastle, CC BY-NC-SA 2.0.
Wiener Konzerthaus, fot. jamescastle, CC BY-NC-SA 2.0.
XII Ogólnopolski Festiwal i Konkurs im. Łukasza Pietrzaka Gitaromania, 30.11 – 01.12.2019, Jelenia Góra – Cieplice
Ogólnopolski Festiwal i Konkurs im. Łukasza Pietrzaka
Błażej Sudnikowicz
Błażej Sudnikowicz
XII KONKURS MŁODEGO GITARZYSTY
XII KONKURS MŁODEGO GITARZYSTY
5 sposobów na walkę gitarzysty z tremą, czyli jak dobrze przygotować się do występu
5 sposobów na walkę gitarzysty z tremą, czyli jak dobrze przygotować się do występu
  • ______________________
  • Polityka prywatności
  • Zasady i Warunki
  • Ciasteczka
  • FAQ
Facebook Twitter Youtube Instagram

© 2022 GitaraKlasyczna.pl