Na koncercie gitarowym wrażenia muzyczne są zawsze głębsze, gdy widzi się gitarzystę jak gra wyprostowany, skierowany ciałem w stronę widowni. Widząc artystę grającego w skulonej pozycji, z nosem tuż nad podstrunnicą, podświadomie zaczynamy się męczyć. Mamy uczucie, że brak mu oddechu, że zgarbiony ma napięte mięśnie karku. Sposób ułożenia ciała to sprawa indywidualna, ale są pewne kryteria, których spełnienie zapewnia większą szansę na postęp w nauce i rozwoju artystycznym gitarzysty.
Jaki wpływ na sposób trzymania instrumentu i postawę podczas grania mają takie urządzenia jak podnóżek, poduszeczka czy podgitarnik (podpórka przymocowana do boczku gitary)?
Jorge Cardoso, który wielokrotnie przebywał w Polsce na konkursach i festiwalach, światowej sławy wirtuoz, kompozytor i pedagog w niezwykle ciekawej pracy „Nauka i metoda techniki gitarowej” poświęca cały dział omawiający postawę gitarzysty. Pisze m.in.
Najlepszą pozycją dla gitarzysty jest postawa umożliwiająca mu maksymalną ruchliwość, a więc wygodna i elastyczna, dostosowana do wymagań instrumentu, a także uwzględniająca cechy charakterystyczne budowy ciała danej osoby. Różne szkoły są zgodne co do tego, że prawidłowe ułożenie gitary i ciała grającego musi umożliwiać jak największą swobodę ruchów. Musi także sprzyjać odprężeniu.
Wiemy jak wielu gitarzystów cierpi z powodu bólu pojawiającego się w barku i w okolicy grzbietowej pomiędzy łopatkami. Pojawia się pytanie – czy gitarzysta trzymający lewą nogę na podnóżku i lekko skręcony tułów posiada maksymalną ruchliwość i swobodę. Cardoso mówi:
Należy ponadto przywiązywać dużą wagę do siedzenia „ergonomicznego”, które pozwoli nam na uniknięcie zbędnego trudu, wysiłku i innych niekorzystnych zjawisk spowodowanych złą pozycją w czasie gry.
Ktoś powiedział że gitarzysta ćwiczący przez wiele godzin powinien siedzieć „dynamicznie”. Uzasadnienie tego poglądu potwierdza Cardoso pisząc:
Korzystne jest wprowadzenie, jako zwyczaju czy też przyzwyczajenia, częstych zmian ułożenia ciała, oczywiście w ramach przyjętej pozycji.
Rozdział „Postawa gitarzysty” omawia nawet kryteria jakie powinno spełniać krzesło, co każdy dobry gitarzysta bierze pod uwagę i respektuje w czasie pracy. Omawia takie elementy jak: materiał, wysokość, głębokość krzesła, szerokość, tylne oparcie, nachylenie.
Zobacz gitary klasyczne i akcesoria na https://muzyczny.pl/118905g_Gitary-Gitary-klasyczne.html
W książce „Nauka i metoda techniki gitarowej” Cardoso doskonale wprost wnika w tajniki funkcjonowania ludzkiego ciała, proponuje nowe i wszechstronne spojrzenie na technikę gry wykorzystując dwie dziedziny nauki: teorię medycyny i muzyki. Książka zawiera następujące rozdziały: Mięśnie kończyny górnej, Czyności ruchowe, Fizjologia pracy, Psychologia, Uczenie się, Postawa gitarzysty, Gamy, Arpeggio, Legato, Tremolo, Ćwiczenia rozciągające palce, Akordy, Przesuwanie lewej ręki.