GitaraKlasyczna.pl
Tematyka
Anna Pietrzak Bartłomiej Marusik Bystrzyca Kłodzka Centrum Edukacji Artystycznej czerwiec 2019 Dariusz Michałowski GITARA VIVA Gitariada Gitaromania Henryk Kasperczak Hity na Gitarze Inowrocław Jakub Niedoborek Jarosław Kocoń Jelenia Góra – Cieplice Justyna Dawidowicz Kartuzy Kielce Konfrontacje Gitarzystów Koszalin Krzysztof Meisinger Krzysztof Pełech kwiecień 2019 Lanckorona lipiec 2019 listopad 2019 luty 2019 Maciej Kończak maj 2019 Marek Nosal Marek Zieliński marzec 2019 Mirosław Drożdżowski Ogólnopolski Festiwal i Konkurs im. Łukasza Pietrzaka Ogólnopolski Konkurs Gitarowy Olsztyn Poznań Ryszard Bałauszko sierpień 2019 Szczecin Waldemar Gromolak Warszawa Witold Kozakowski Zbigniew Dubiella Łukasz Kuropaczewski
  • Imprezy gitarowe
  • Gitarzyści klasyczni
  • Nuty na gitarę klasyczną
  • Sprzęt gitarowy
  • Muzyka gitarowa
  • Redakcja
Likes
Followers
Subscribers
Zapisz się!
GitaraKlasyczna.pl

blog gitarowy / gitarzyści klasyczni / gitary klasyczne / festiwale gitarowe / konkursy gitarowe

GitaraKlasyczna.pl
  • Imprezy gitarowe
    • Konkursy gitarowe
    • Kursy gitarowe
    • Wyniki konkursów
    • Koncerty gitarowe
  • Gitarzyści klasyczni
    • Wywiady
    • Mistrz i uczeń
  • Nuty na gitarę klasyczną
    • Nuty za darmo
  • Sprzęt gitarowy
    • Nowości
    • Testy
  • Muzyka gitarowa
    • Wideo
    • Recenzje
  • Redakcja
5 sposobów na walkę gitarzysty z tremą, czyli jak dobrze przygotować się do występu
  • Poradniki

5 sposobów na walkę gitarzysty z tremą, czyli jak dobrze przygotować się do występu

  • 30 maja 2020
  • 5 minute read
  • Jan Kudełka

Chyba dla każdego muzyka występ publiczny jest wydarzeniem wyjątkowym. Stanowi często zwieńczenie wielomiesięcznej pracy nad przygotowywanym programem. Niestety niejednokrotnie prezentacja sceniczna rozczarowuje wykonawcę. Pojawiają się emocje i odczucia, które negatywnie wpływają na poziom wykonawczy, albo przynajmniej odbierają radość i samozadowolenie z własnej gry. Popularnie zjawisko to nazywamy tremą. Jak zatem przygotować się do występu, aby trema nie paraliżowała? A jedynie pozytywnie mobilizowała do twórczego wzniesienia się na najwyższy poziom aktualnych umiejętności?

Oczywiście temat jest wieloaspektowy. Objawy tremy występują zarówno na poziomie psychicznym (np. luki pamięciowe, rozpraszające myśli), fizycznym (drżenie rąk, większa potliwość, dolegliwości bólowe, zwiększone napięcia mięśniowe), jak i emocjonalnym (drażliwość, przygnębienie lub nadmierne pobudzenie).

Istnieje wiele publikacji dotyczących tremy, jej genezy i sposobach łagodzenia w/w objawów, dlatego w niniejszym artykule chciałbym skupić się tylko na samym procesie przygotowania utworów do publicznego występu, bo zauważalna jest zależność – im lepsze przygotowanie – tym mniejsze destrukcyjne skutki tremy. Będą to moje osobiste refleksje, na bazie licznych występów koncertowych, konkursowych czy egzaminacyjnych.

1. Przygotowanie motoryczne

Przez dobre przygotowanie motoryczne mam na myśli wszelkie aspekty techniczne. Fundamentem jest prawidłowa postawa i właściwie funkcjonujący aparat gry. Szczególne ważnym wydaje mi się zwracanie uwagi w ćwiczeniu na mechanizm napięcia i rozluźnienia. Pomocne tu bywają ćwiczenia techniczne na bazie przygotowanego utworu.

Aby zbudować nawyk rozluźnienia w konkretnych miejscach takich jak pauzy, pusta struna czy zmiany pozycji, praktykuję ćwiczenie z dodatkową przerwą na świadome rozluźnienie, co można nawet zaznaczyć w nutach. Jest to dla mnie arcyważny aspekt walki z tremą, bo wszelkie napięcia pojawiające się podczas występu są jedynie zwielokrotnionymi napięciami, które mamy na co dzień. W tym zakresie bardzo pomocne są ćwiczenia z Techniki Alexandra.

Kolejnym czynnikiem w pracy nad utworem ułatwiającym późniejsze opanowanie tremy jest świadoma i precyzyjna aplikatura obu rąk. O ile w przypadku gitary lewa ręka przeważnie „wie, którym palem zagrać”, to niestety w przypadku prawej ręki utwór bywa nieopalcowany. Skutkiem tego zaniedbania jest zmniejszenie precyzji gry, szczególnie w zakresie kształtowania dźwięku – jego barwy, dynamiki. Zatem
w procesie przygotowania utworu nie można pominąć tej kwestii. Wymowny dla mnie jest przykład Pavla Steidla, który całą Chaccone Bacha potrafi zagrać samą prawą ręką na pustych strunach (źródło: Warsztaty gitarowe P. Steidla w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, 2005). Dodatkowo – prawidłowe i świadome opalcowanie pozwala ćwiczyć z wykorzystaniem techniki przygotowawczej.
Ostatnim technicznym aspektem, na który chciałbym zwrócić uwagę jest tempo utworu.

Docelowo dobrze jest umieć zagrać utwór w szybszym tempie niż planujemy wykonać na scenie. Niemniej nieocenione jest ćwiczenie utworów w wolnym, bardzo wolnym tempie, i to na każdym etapie pracy. Zauważyłem dużą zależność objawów tremy i ilości czasu poświęconego na ćwiczenie w taki właśnie sposób. Tu także posłużę się dodatkowo przykładem wybitnego gitarzysty Łukasza Kuropaczewskiego, który ćwiczy utwory z metronomem w tempie 60 ustawionym na szesnastkę(!) (źródło: Warsztaty gitarowe Ł. Kuropaczewskiego w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, 2009).

2. Przygotowanie pamięciowe

Proces przygotowania pamięciowego jest często deprecjonowany i sprowadzony do „będę ćwiczył, aż samo wejdzie”. Niestety – to najgorszy rodzaj pamięciowego zapamiętania utworu i to on zawodzi na scenie w pierwszej kolejności. Pamięć mięśniowa jest także krótkotrwała – przeważnie we wrześniu uczniowie nie potrafią już zagrać utworów wykonywanych na czerwcowych egzaminach. Oczywiście predyspozycje uczniów w tym zakresie są bardzo zindywidualizowane, niemniej istnieją pewne sposoby pracy, które mogą pomóc w lepszym zapamiętywaniu utworów.

Dla mnie kluczowe są: świadomość i wyobraźnia. Świadomość, czyli po prostu wiedza „co się gra”. Dotyczy to samych nazw dźwięków (wielu gitarzystów nie wie jakie gra dźwięki, szczególnie słabo orientuje się na gryfie w wysokich pozycjach), ale też wszystkich innych elementów dzieła – harmonii, rytmu, dynamiki itp. Także świadomość tonacji i metrum, czy wreszcie pewnych muzyczny dążeń w utworze, punktów kulminacyjnych, kierunku prowadzenia głosów, emocji zawartych w utworze. I świadomość aplikatury, która wpływa nie tylko na aspekt motoryczny, ale i pamięciowy.

I teraz z tą świadomością można rozpocząć proces ucznia się utworu na pamięć, najlepiej w ogóle bez udziału instrumentu – w wyobraźni. Jest to dużo szybszy i skuteczniejszy sposób niż tradycyjne wielokrotne powtarzanie fragmentów. Oczywiście dalej obowiązuje tu zasada małych kroków. I nie chodzi też o fotograficzne utrwalenie obrazu, choć można się tym wspomóc. Docelowo chodzi raczej o pewną syntezę stosowania pamięci muzycznej, wzrokowej i mięśniowej z głęboką świadomością przebiegu utworu.

3. Przygotowanie mentalne – wizualizacja

Bardzo pomocnym narzędziem w procesie przygotowania występu jest wizualizacja. Chodzi w skrócie o to, aby przećwiczyć w wyobraźni całe wydarzenie począwszy od wyjścia z domu, aż do zejścia ze sceny. Ważne, aby robić to w stanie relaksu, obserwując jednocześnie reakcje pojawiające się w ciele. Jest to naturalnie łatwiejsze gdy znamy miejsce, gdzie będzie nam dane grać, niemniej dzisiaj są możliwości wirtualnego odwiedzenia niemal każdej sali koncertowej na świecie. Uważam, że szczególnie na ostatnim etapie przygotowania do występu warto poświęcać na wizualizację około 50% czasu ćwiczenia.

4. Sceniczny Savoir-Vivre

Ważną kwestią, której nie zawsze poświęcamy wystarczająco dużo uwagi jest zachowanie na scenie. Koncert nie zaczyna się przecież pierwszym dźwiękiem, ani nie kończy się, gdy po ostatnim akordzie stłumimy struny. Dla zminimalizowania stresu warto także zająć się tym nie-muzycznym elementem występu. Początkujący gitarzyści powinni do znudzenia ćwiczyć wchodzenie na scenę, ładny ukłon, usadowienie na krześle, ciche, spokojne strojenie, wstawanie, uśmiech do publiczności, ponowny ukłon, zejście ze sceny. Nie jest to łatwe z gitarą, a często także z podnóżkiem. Wielokrotne przećwiczenie tego elementu zaoszczędzi pierwszoklasistom wielu nerwów.

W późniejszym, koncertowym życiu pojawia się nowe wyzwanie, któremu nieraz trzeba stawić czoła, a mianowicie – konferansjerka. I tu wraca zależność – im lepsze przygotowanie, tym mniejsza trema. Warto zatem dobrze przygotować swoją wypowiedź, przećwiczyć ją na głos, najlepiej w obecności drugiej osoby, która może zweryfikować czytelność naszego przekazu. Także samo tempo mówienia, tembr głosu, to wszystko można i należy wyćwiczyć, aby po pierwsze samemu nabrać większej pewności siebie, a po drugie ułatwić publiczności odbiór naszej konferansjerki.

5. Przygotowanie praktyczne

Na koniec kilka praktycznych rad, które również całościowo mogą wpłynąć na zmniejszenie stresu w dniu występu. Warto zadbać odpowiednio wcześniej o przygotowanie stroju koncertowego, wymianę strun, zaplanowanie trasy dojazdu na koncert, spakowanie wszystkich niezbędnych nam akcesoriów (np. podgitarnik, szmatka antypoślizgowa, papier ścierny do paznokci, nagłośnienie, nuty, pulpit), a także w miarę możliwości przygotować się na wydarzenia niepożądane.

Przydatne mogą okazać się zapasowe struny, kable, tipsy, czy bateria do mikrofonu. Można sporządzić swoją check-listę. Odpowiednie zabezpieczenie tej praktycznej strony występu także redukuje negatywny wpływ tremy.

Mam nadzieję, że tych kilka refleksji okaże się pomocnych w jak najlepszym przygotowaniu do występu, aby nie utracić sprawy najistotniejszej – radości gry.

Total
1
Shares
Udostępnij 1
Tweetnij 0
Pin it 0
Podobne tematy
  • trema
  • występ
Jan Kudełka

muzyk, gitarzysta, nauczyciel w ZSM w Rudzie Śląskiej

Previous Article
XII Konkurs Młodego Gitarzysty 22.05.2020 r.
  • Konkursy gitarowe
  • Wyniki konkursów

XII Konkurs Młodego Gitarzysty (forma internetowa) Kartuzy 22.05.2020 r. – wyniki

  • 23 maja 2020
  • GitaraKlasyczna.pl
Zobacz
Next Article
płyta CD Tomasz Radziszewski & Friends Guitar Portrait
  • Płyty CD

Tomasz Radziszewski & Friends „Guitar Portrait” – Praetorius/Vivaldi/Giuliani/Villa-Lobos/Rodrigo (2020)

  • 30 maja 2020
  • GitaraKlasyczna.pl
Zobacz
Zobacz też
Zobacz
  • Wydarzenia gitarowe
  • Poradniki

Fizjoklinika dla muzyka (i nie tylko), wydarzenie online, 04 czerwca 2020r.

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 2 czerwca 2020
Zobacz
  • Poradniki

Sprawdź swoją gitarową i muzyczną wiedzę!

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 15 marca 2018
Zobacz
  • Poradniki

Podnóżek czy podgitarnik?

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 15 marca 2018
Zobacz
  • Poradniki

Systemy bezprzewodowe dla gitarzystów

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 14 marca 2018
Zobacz
  • Poradniki

Muzyczny quiz – czy jesteś dobry w muzyce?

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 15 marca 2011
Imprezy gitarowe

Luty 2019
Marzec 2019
Kwiecień 2019
Maj 2019
Czerwiec 2019
Lipiec 2019
Sierpień 2019
Wrzesień 2019
Październik 2019
Listopad 2019
Grudzień 2019
Styczeń 2020
Luty 2020
Marzec 2020
Kwiecień 2020
Maj 2020
Czerwiec 2020
Lipiec 2020
Kwiecień 2023
Maj 2023

GitaraKlasyczna.pl

Portal gitarzystów klasycznych

To miejsce dla pasjonatów gitary klasycznej. Znajdziesz tu informacje dotyczące gitarowych wydarzeń, konkursów i festiwali, najnowszych płyt, wydawnictw nutowych, wywiady, prezentacje gitar oraz aktualności ze świata gitary klasycznej.
Najnowsze artykuły
  • Relacja z XXVI Konfrontacji Gitarzystów Puck’ 2023, 20.04.2023
  • Oferta pracy: Dyrektor ds. Organizacji Festiwalu Muzycznego
  • II Ogólnopolski Konkurs Czary Gitary, 19-21.05.2023, Świdwin
  • XXVI Konfrontacje Gitarzystów, 20.04.2023, Puck
  • IX Makroregionalny Konkurs Gitarowy im. Jerzego Gładysia, 26-28.05.2022, Olsztyn
  • XIV Międzynarodowe Warsztaty Gitarowe / Festiwal Terra Artis, 18-25.07.2021, Lanckorona
  • FORUM Gitarre WIEN 2021, 21-28.08.2021, Wiedeń (Austria)
  • XX Summer Guitar Festival – konkurs gitarowy, 02.08.2020r., Krzyżowa
  • XX Summer Guitar Festival, 25.07 – 04.08.2020r., Krzyżowa
  • XIII Międzynarodowe Warsztaty Gitarowe i Festiwal Terra Artis, 19-26.07.2020, Lanckorona
Kategorie
Festiwale gitarowe Gitarzyści klasyczni Imprezy gitarowe Koncerty gitarowe Konkursy gitarowe Kursy gitarowe Mistrz i uczeń Muzyka gitarowa News Nowości Nuty na gitarę klasyczną Nuty za darmo Poradniki Płyty CD Recenzje Sprzęt gitarowy Wideo Wydarzenia gitarowe Wyniki konkursów Wywiady
RSS Topguitar.pl
  • Blues: podróż przez europejskie festiwale bluesowe
    Blues, jako gatunek i forma muzyczna, narodził się w społecznościach afroamerykańskich w południowych Stanach Zjednoczonych pod koniec XIX wieku. Od niezakompaniowanej muzyki wokalnej i tradycji śpiewnej niewolników, blues ewoluował w szerokie spektrum stylów i podgatunków. II Wojna Światowa zaznaczyła przejście od akustycznego do elektrycznego bluesa i stopniowe otwarcie muzyki bluesowej na szerszą publiczność, zwłaszcza białych […]
  • Mark Lettieri i jego triki z mostkiem tremolo
    Ruchome mostki tremolo montowane w gitarach elektrycznych dają się wykorzystywać na różne sposoby, pozwalając wzbogacać naszą grę i uzyskiwać szeroką paletę zaskakujących efektów. Oczywiście wiele zależy tu od umiejętności i sprawności konkretnego gitarzysty, a wielu muzyków – i to nie tylko tych znanych – ma swoje własne triki i sposoby kreatywnego wykorzystania „wajchy” podczas nagrywania […]
RSS Topbass.pl
  • Markbass LITTLE MARCUS 58R – nowy wzmacniacz Marcusa Millera
    W ofercie firmy Markbass pojawił się nowy wzmacniacz basowy sygnowany przez Marcusa Millera – LITTLE MARCUS 58R, wykorzystujący zarówno rozwiązania znane z poprzednich modeli powstałych we współpracy z tym muzykiem, jak również te zastosowane w headzie Little Mark 58R. LITTLE MARCUS 58R wykorzystuje tranzystorowy przedwzmacniacz oraz końcówkę opartą na technologii MPT, oferującą moc 500 W/4 […]
  • Jak zagrać “Stairway to Heaven” na basie: kompendium dla początkujących
    “Stairway to Heaven” jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych utworów w historii muzyki rockowej. Wykonywany przez legendarną grupę Led Zeppelin, utwór ten stał się klasykiem, znanym i lubianym przez miłośników rocka na całym świecie. Jako aspirujący basista, możesz chcieć nauczyć się go na pamięć. W tym artykule, dowiesz się, jak zagrać “Stairway to Heaven” na basie, […]

GitaraKlasyczna.pl to blog dla maniaków gitary klasycznej. Znajdziesz tu informacje o konkursach, koncertach i festiwalach gitarowych, wywiady z nauczycielami gitary i gitarzystami klasycznymi, gitarowe newsy i historię gitary klasycznej.

Gitara klasyczna dla początkujących gitarzystów to zbiór informacji przydatnych na pierwszych etapach gry na gitarze klasycznej. Gitara klasyczna na początek nauki będzie dla Ciebie przydatnym miejscem w internecie.

Historia gitary klasycznej niknie w mrokach dziejów. Pierwszych protoplastów gitary klasycznej należy szukać w starożytności. Gitara po raz pierwszy została wspomniana w 1265 przez Juan Gil de Zamora w jego dziele Ars Musica.

Wywiady
Pajestka Kostecki Duo – koncert zarejestrowany w Akademii Sztuki w Szczecinie, 9 czerwca 2020r. (wideo + wywiad)
  • 23 czerwca 2020
Mistrz i Uczeń – Jarosław Kocoń i Adrian Biernacki – wywiad.
  • 14 czerwca 2019
Festiwale gitarowe
Oferta pracy: Dyrektor ds. Organizacji Festiwalu Muzycznego
  • 12 kwietnia 2023
XIV Międzynarodowe Warsztaty Gitarowe / Festiwal Terra Artis, 18-25.07.2021, Lanckorona
  • 11 lipca 2021
Tomasz Fechner
Tomasz Fechner
Wiener Konzerthaus, fot. jamescastle, CC BY-NC-SA 2.0.
Wiener Konzerthaus, fot. jamescastle, CC BY-NC-SA 2.0.
XII Ogólnopolski Festiwal i Konkurs im. Łukasza Pietrzaka Gitaromania, 30.11 – 01.12.2019, Jelenia Góra – Cieplice
Ogólnopolski Festiwal i Konkurs im. Łukasza Pietrzaka
Błażej Sudnikowicz
Błażej Sudnikowicz
XII KONKURS MŁODEGO GITARZYSTY
XII KONKURS MŁODEGO GITARZYSTY
5 sposobów na walkę gitarzysty z tremą, czyli jak dobrze przygotować się do występu
5 sposobów na walkę gitarzysty z tremą, czyli jak dobrze przygotować się do występu
  • ______________________
  • Polityka prywatności
  • Zasady i Warunki
  • Ciasteczka
  • FAQ
Facebook Twitter Youtube Instagram

© 2022 GitaraKlasyczna.pl