Rozwiązaniem, które stosują z powodzeniem już od wielu lat gitarzyści są systemy bezprzewodowe. Pozwalają one na zachowanie pełnej swobody na estradzie. Mamy tu do wyboru praktycznie dwa rodzaje, które różnią się przede wszystkim radiowym pasmem przesyłania sygnału z nadajnika do odbiornika: VHF i UHF. Te pierwsze pracują w okolicach 200 MHz, te drugie w okolicach 800 MHz. Dla większości zastosowań wystarczą w zupełności te pierwsze. Bardziej wymagający mogą pokusić się o sprawdzenie tych drugich. Są one bardziej odporne na ewentualne zakłócenia. System bezprzewodowy składa się przeważnie z mikrofonu, nadajnika sygnału oraz odbiornika tego sygnału. Odbiornik możemy połączyć ze wzmacniaczem lub/i korektorem, który z kolei podłączamy do kolumn głośnikowych. Bardzo dobre opinie użytkowników (sam nim również jestem) mają systemy bezprzewodowe firmy Shure serii T i UT Wireless. W serii T dostępne są cztery rodzaje systemów: The Vocal Artist, The Guitarist, The Presenter i The Headset, w wersjach z w wersjach z pojedynczą anteną i Diversity. Systemy Diversity wykorzystują zasadę sterowanego mikroprocesorowo przewidywalnego przełączania anten, dzięki czemu anteny są przełączane jeszcze przed wystąpieniem zaniku sygnału, zapewniając nieprzerwany odbiór. Posiadają one układ wyciszający zakłócenia, a baterie (w nadajniku) wystarczają z reguły na kilkanaście godzin pracy. Dla gitarzystów klasycznych i akustycznych, którzy nie posiadają w gitarze układu elektronicznego najlepszym wyjściem będzie korzystanie z wersji przeznaczonej do podłączenia mikrofonu: The Presenter lub The Body-Pack. Istnieje możliwość wyboru mikrofonów dopasowanych do rodzaju wykonywanej muzyki i gitary (np. Shure WL93, WL183, WL184 lub WL185). Z kolei The Guitarist posiada układy elektroniczne dopasowane do gitary, zapewniając bezkompromisową jakość dźwięku, idealną dla rozmaitych gitar i stylów gry, ale tylko dla instrumentów z układem elektronicznym.
Seria UT Wireless posiada całą elastyczność i uniwersalność systemu serii T, lecz w paśmie wyższej częstotliwości UHF. Podobnie jak w poprzednim systemie dostępne są cztery rodzaje: The Vocal Artist UHF, The Guitarist UHF, The Presenter UHF i The Headset UHF. Seria UT Wireless działając w mało zatłoczonym paśmie UHF doskonale sprawdza się w obszarach zabudowanych o dużej koncentracji fal radiowych. Użyteczny zasięg pracy nadajnika wynosi 100 m od odbiornika. Warto też wspomnieć, że nadajniki posiadają regulator wzmocnienia audio, wskaźnik zasilania/stanu baterii oraz przycisk wyłączający/wyciszający i układ wyciszania szumów. Pracując od dłuższego czasu z systemami Shure muszę stwierdzić, że dają one naturalny i czysty dźwięk, praktyczną, solidną konstrukcję i dużą niezawodność.
Na koniec parę zdań o sprzężeniach zwrotnych. Są one utrapieniem akustyków. A gitara jest tu szczególnie niewdzięczna, gdyż jest instrumentem mocno rezonującym i bardzo łatwo wpada w niekorzystne sprzężenia w przypadku nagłośnienia. Jeśli chodzi o niewielkie wzmocnienie gitary klasycznej, to ten problem nie jest aż taki duży. Natomiast w przypadku gdybyśmy potrzebowali bardzo dużego nagłośnienia (np. podczas imprezy plenerowej) doraźnym rozwiązaniem, które jednak daje niezły efekt jest włożenie do środka pudła rezonansowego gąbki, bądź innego tworzywa, które wytłumi rezonans.
Zobacz gitary klasyczne w https://hurtowniamuzyczna.pl/offer/43/gitary-klasyczne.html
Jeszcze bardzie skomplikowana jest sytuacja w przypadku gitary grającej w zespole kameralnym. Ileż to razy można było usłyszeć opinie po wysłuchanym koncercie: piękny występ, tylko gitary nie było słychać. Albo, w przypadku koncertów z orkiestrą, dźwięk gitary słychać było z kolumn umieszczonych… po bokach orkiestry, kilka metrów za ostatnim pulpitem skrzypiec i kontrabasów. Zdezorientowana publiczność widziała gitarzystę grającego obok dyrygenta i pierwszego skrzypka, słyszała go zaś w dwóch miejscach, a lewej i prawej strony orkiestry. Prawdziwe roz(s)trojenie jaźni!