Od dłuższego już czasu “ostrzyłem sobie zęby” (a raczej paznokcie :-)) na dokładne przetestowanie topowego modelu z rodziny gitar Aranjuez, Emperadory (czyli cesarzowej) E-54. Wcześniej miałem okazję zapoznać się z innymi instrumentami tej firmy. Wrażenia były jak najbardziej pozytywne. Ale doświadczeni gitarzyści wiedzą, że w muzyce jest w sporcie, im wyżej leży poprzeczka, tym trudniej jest ją przeskoczyć. Inaczej już dawno wszyscy lutnicy sprzedający swoje drogie, ale dopieszczone do granic możliwości gitary zostaliby znokautowani przez tysiące tańszych – i lepszych – instrumentów wytwarzanych przez maszyny.
Budowa i wygląd zewnętrzny
Instrument ten jest dostępny w dwóch wersjach: z płytą wierzchnią wykonaną z drewna cedrowego lub świerkowego. Słoje drewna użytego w gitarze cedrowej były nieregularne, od bardzo drobnych do dość – jak na drewno cedrowe – grubych. Płyta została pokryta minimalną ilością lakieru. Wokół otworu rezonansowego wpuszczona w wierzchnią płytę została ozdobna rozeta z kolorowych kawałeczków drewna. Boczki i tylnią płytę wykonano z mahoniu brazylijskiego. Krawędzie wykończone zostały ozdobnym ożyłkowaniem wykonanym z ciniutkich pasemek drewna w kolorach złocistym i czerwonym. Podobne ożyłkowanie przedziela tylną płytę na dwie części. Podstrunnicę wykonano z hebanu. W gryf wpuszczono hebanową listewkę, która zapobiega wypaczaniu się szyjki pod wpływem siły naciągu strun. Na główce zamontowano ładne, ozdobne maszynki strojnikowe. Główka wykończona została warstwami forniru z trzech rodzajów drewna. Na podstrunnicę nabito 19 prożków (ostatni niepełny). Podobna w konstrukcji jest gitara świerkowa. Bardzo mocno rzuca się w oczy jasna płyta wierzchnia, która kontrastuje z głębokim, ciemnym odcieniem boczków.
Brzmienie i warunki gry
Miałem przyjemność testować zarówno instrument cedrowy, jak i świerkowy. Gitara cedrowa dawała dźwięk ciemniejszy, bardziej słodki, można powiedzieć fletowy. Poszczególne dźwięki zlewały się, dając wrażenie dużej płynności. Świerkowa z kolei miała dźwięk jasny, klarowny. Była wyraźnie mniej śpiewna niż cedrowa. Musimy tu jednak pamiętać o szczególnej właściwości płyty świerkowej, która powoduje, że instrument ten z biegiem czasu rozgrywa się, tzn. nabiera szlachetności, dźwięk staje się piękniejszy, bardziej śpiewny. Oczywiście pod warunkiem, że grający potrafi taką gitarę odpowiednio rozegrać, że wie, jaki dźwięk chce uzyskać i słyszy niuanse brzmieniowe. Z kolei instrumenty z płytą cedrową mają ważną cechę, która akurat w naszych warunkach klimatycznych jest ich dużą zaletą. Po prostu są bardziej odporne niż gitary z płytą świerkową na zmiany wilgotności powietrza (szczególnie w ziemie, w mieszkaniach z centralnym ogrzewaniem). Jest mało prawdopodobne, aby płyta wierzchnia z cedru pękła w przypadku np. zbyt niskiej wilgotności powietrza. Gitary testowane były na strunach D’Addario EJ45.
Podsumowanie
Widać coraz wyraźniej, że polscy gitarzyści klasyczni chcą grać na instrumentach z jak najwyższej półki. Nie jest to przypadek. Młodzi muzycy podróżując po świecie, biorąc udział w konkursach i festiwalach spotykają się z najwybitniejszymi artystami grającymi na najlepszych instrumentach. Mało tego, w konkursowej konfrontacji liczy się nie tylko muzykalność, opanowanie trudnego programu i odporność psychiczna, ale również jakość instrumentu, na którym się gra. Dlatego każdy z muzyków poświęca kupnie instrumentu bardzo dużo czasu i …. pieniędzy. Warto się więc zapoznać się z serią hiszpańskich gitar Aranjuez Emperadora, pamiętając, że w muzycznym świecie – jak w sporcie – dobre wyniki nie przychodzą łatwo.
Dane techniczne:
Ilość prożków: 19
Wielkość: 4/4
Menzura: 650 mm
Długość całkowita: 1 000 mm
Szerokość podstrunnicy: 51 mm
Cena: 2 568 Euro (ok. 9 000 zł)
Dystrybutor:
Music Dealer
20-213 Lublin
ul/ Gospodarcza 7
Tel. (0-81) 7450604
Fax. (0-81) 7450605
e-mail: [email protected]