GitaraKlasyczna.pl
Tematyka
Anna Pietrzak Bartłomiej Marusik Bystrzyca Kłodzka Centrum Edukacji Artystycznej czerwiec 2019 GITARA VIVA Gitariada Gitaromania Golub - Dobrzyń Henryk Kasperczak Hity na Gitarze Jakub Niedoborek Jarosław Kocoń Jelenia Góra – Cieplice Kartuzy Kielce Konfrontacje Gitarzystów Koszalin Krzysztof Meisinger Krzysztof Pełech kwiecień 2019 Lanckorona lipiec 2019 listopad 2019 luty 2019 Maciej Kończak maj 2019 Marcin Szermański Marek Nosal Marek Zieliński marzec 2019 Mirosław Drożdżowski Ogólnopolski Festiwal i Konkurs im. Łukasza Pietrzaka Ogólnopolski Konkurs Gitarowy Olsztyn Poznań Przegląd Muzyki Gitarowej Ryszard Bałauszko sierpień 2019 Szczecin Waldemar Gromolak Warszawa Witold Kozakowski Zbigniew Dubiella Łukasz Kuropaczewski
  • Imprezy gitarowe
  • Gitarzyści klasyczni
  • Nuty na gitarę klasyczną
  • Sprzęt gitarowy
  • Muzyka gitarowa
  • Redakcja
Likes
Followers
Subscribers
Zapisz się!
GitaraKlasyczna.pl

blog gitarowy / gitarzyści klasyczni / gitary klasyczne / festiwale gitarowe / konkursy gitarowe

GitaraKlasyczna.pl
  • Imprezy gitarowe
    • Konkursy gitarowe
    • Kursy gitarowe
    • Wyniki konkursów
    • Koncerty gitarowe
  • Gitarzyści klasyczni
    • Wywiady
    • Mistrz i uczeń
  • Nuty na gitarę klasyczną
    • Nuty za darmo
  • Sprzęt gitarowy
    • Nowości
    • Testy
  • Muzyka gitarowa
    • Wideo
    • Recenzje
  • Redakcja
  • Recenzje

Bogusław Teryks mod. ”Grand Concert”- Sandwicz 2001

  • 15 marca 2018
  • 4 minute read
  • GitaraKlasyczna.pl

Bogusław Teryks to nazwisko, którego bywalcom gitarowych imprez nie trzeba przedstawiać. Na jego instrumentach gra wielu polskich wybitnych gitarzystów. Ci, którzy znają jego gitary wiedza, że każdy kolejny instrument jest miłym zaskoczeniem. Lutnik ten nie stroni od eksperymentów oraz zaskakujących rozwiązań, których tajemnicę znają tylko ściany jego pracowni w Moguncji w Niemczech, a gitarzyści jedynie ich efekt – nietuzinkową, dopieszczoną w każdym szczególe gitarę.

Budowa i wygląd zewnętrzny

Płyta wierzchnia jest wykonana w nowatorskiej technologii typu ”Sandwicz”, polegającej na sklejeniu dwóch cienkich warstw drewna (w tym przypadku świerkowego) i umieszczeniu pomiędzy nimi specjalnego “wypełniacza”, którego skład pozostaje pilnie –jak dotąd – strzeżoną tajemnicą. Wykonanie takiej płyty rezonansowej jest bardzo trudne i wymaga ekstremalnej precyzji i dużego doświadczenia lutniczego. Jak do tej pory tylko trzech lutników na świecie opanowało te metodę i stosuje ją z powodzeniem. Są nimi Mattias Dammann (dla niecierpliwych informacja: czas oczekiwania na wykonanie przez niego gitary to około 14 lat, a jej koszt to 18000 DM), Gernod Wagner (8-9 lat oczekiwania i cena około 12000-14000 DM) oraz właśnie Bogusław Teryks, u którego termin realizacji zamówienia wynosi od 6 do 12 miesięcy, natomiast ceny wahają się w granicach 9000-10500 DM. Jest to niewątpliwie atutem tego lutnika.
Spod i boczki wykonane zostały z palisandru brazylijskiego. Szyjka jest z drewna cedrowego (Cedrela Odorara), podstrunnica hebanowa (heban cejlonski), podstawek z palisandru brazylijskiego. Prożki zostały zrobione z nowego srebra. Gitara wyposażona jest w maszynki strojnikowe firmy Schaller typ „Hauser”. Prawdziwy artyzm ujawnia się w wykończeniu instrumentu. Przepięknie rzeźbione detale są znakiem rozpoznawczym tego lutnika. Wystarczy spojrzeć na kształt główki, zakończenie podstrunnicy (w okolicach otworu rezonansowego), czy podstawek. Każdy szczegół wykonany został z pietyzmem i artystycznym smakiem. Dlatego obcowanie z tym instrumentem jest przyjemnością nie tylko dla ucha, ale także dla oka. Gitara ta stanowi niewątpliwie dzieło sztuki.

Brzmienie i warunki gry

Gitara jest bardzo głośna. Wrażenie jest takie, jakby grający znajdował się w katedrze lub w pomieszczeniu o doskonalej akustyce. Dźwięk posiada nawet naturalny pogłos (reverb)! Powoduje to, że gitara podczas koncertu wypełnia swoim dźwiękiem całą salę. Dla słuchacza wrażenie jest zaskakujące: dźwięk nie dochodzi do niego z jednego miejsca na scenie, ale jest przestrzenny, jakby ktoś wcisnął przycisk: dźwięk 3D albo dolby surround. Do gitary tego typu używam strun o normalnym naciągu. W moim odczuciu najpełniej wydobywają walory akustyczne tego instrumentu. Na gitarze gra się bardzo wygodnie. Lewa ręka nie meczy się wcale. Wioliny – szczególnie jest to słyszalne w wysokich pozycjach – śpiewają. Nawet bez wibracji można uzyskać przepiękną kantylenę. Również środek i basy brzmią rewelacyjnie, a poszczególne rejestry maja bardzo wyrównane brzmienie. W gitarze lutniczej tej klasy są to aspekty, które nie dziwią. Ale moją uwagę zwrócił jeszcze jeden szczegół związany z brzmieniem, który ostatecznie przekonał mnie do zakupienia tego instrumentu: do tej pory nie spotkałem jeszcze gitary, która posiadałaby taką selektywność dźwięku. Grając akord słychać bardzo wyraźnie wszystkie poszczególne jego składniki. Nie są one zamazane, nie zlewają się, jak to ma miejsce np. w gitarach cedrowych. Tę właściwość mogę porównać tylko z brzmieniem bardzo dobrego fortepianu, w którym z zagranego akordu bez problemu można wyłowić wszystkie dźwięki. Właśnie ta cecha oraz naturalna głośność tego instrumentu spowodowały, że na pierwszej próbie, na której zagrałem na gitarze zbudowanej przez Bogusława Teryksa, moja partnerka z zespołu (flecistka) powiedziała, “no, nareszcie słyszę co grasz i jak grasz.”

Podsumowanie

Podczas kursu dla gitarzystów w Krzyżowej (lipiec br.) doszło do publicznej prezentacji kilku instrumentów, które przywieźli ze sobą zaproszeni goście (m.in. Pavel Steidl, Jens Wagner, Anna Pietrzak). W ocenie słuchaczy najgłośniejszymi instrumentami były dwie gitary zbudowane przez Bogusława Teryksa. Jedną z nich był model tu obecnie testowany… O jakości instrumentów typu sandwicz niech świadczy również fakt, że grają na nich tak wielcy gitarzyści jak Manuel Barrueco czy David Russell. Koncertujący muzycy wiedzą, że kupno jak najlepszego instrumentu jest inwestycją, która zwraca się po stokroć. Ponad dwa lata temu stwierdziłem, że instrument na którym wówczas grałem – leciwy staruszek Ibanez – powinienem zamienić na nową gitarę. Prawie dwa lata szukałem gitary koncertowej, która by mnie w pełni zadowoliła. W tym czasie przez moje ręce przewinęło się ok. 40 gitar. I muszę stwierdzić, że w moim przypadku sprawdziła się reguła “miłości od pierwszego wejrzenia”. Gdy po raz pierwszy zagrałem na gitarze zbudowanej przez Bogusława Teryksa od razu wiedziałem, że jest to instrument stworzony jakby specjalnie dla mnie. Kupiłem go kilka miesięcy temu. Ale zanim do tego doszło przez wiele dni skwapliwie szukałem jakichkolwiek jego wad. Nie znalazłem. Od tego czasu zagrałem na nim kilkadziesiąt koncertów zarówno z nagłośnieniem, jak i akustycznie w najróżniejszych salach wykonując kompozycje z kilku wieków. I z całym przekonaniem mogę stwierdzić, że dokonałem właściwego wyboru.

Lutnik
Bogusław Teryks
55127 Maniz
Gustav-Mahler Str.5
Germany
Tel/Fax +49 6131 783-02
e-mail:[email protected]
http://www.teryks.com

Total
0
Shares
Udostępnij 0
Tweetnij 0
Pin it 0
GitaraKlasyczna.pl

Portal GitaraKlasyczna.pl to miejsce, gdzie króluje gitara klasyczna i tematyka związana z tym instrumentem.

Previous Article
  • Wywiady

Zafascynowała mnie muzyka hiszpańska – Z Łukaszem Kuropaczewskim rozmawia Krzysztof Nomad

  • 15 marca 2018
  • GitaraKlasyczna.pl
Zobacz
Next Article
  • Recenzje

Carlsbro Sherwood 65

  • 15 marca 2018
  • GitaraKlasyczna.pl
Zobacz
Zobacz też
Zobacz
  • Recenzje

Wyniki XI Płockich Konfrontacji Gitarowych, Płock 17 maja 2019

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 19 maja 2019
Zobacz
  • Recenzje

Wyniki I Dolnośląskiego Konkursu Miniatur Gitarowych o Miedzianą Strunę, 30.03.2019, Legnica

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 1 kwietnia 2019
Zobacz
  • Recenzje

Carlsbro Sherwood 65

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 15 marca 2018
Zobacz
  • Recenzje

Struny do gitar klasycznych La Bella

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 15 marca 2018
Zobacz
  • Recenzje

Gitary klasyczne Esteve

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 15 marca 2018
Zobacz
  • Recenzje

Aranjuez Emperadora mod. E54

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 15 marca 2018
Zobacz
  • Recenzje

Crafter Millenium

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 14 marca 2018
Zobacz
  • Recenzje

Gitara klasyczna Aranjuez Emperadora mod. E52 / recenzja

  • GitaraKlasyczna.pl
  • 21 maja 2015
Imprezy gitarowe

Luty 2019
Marzec 2019
Kwiecień 2019
Maj 2019
Czerwiec 2019
Lipiec 2019
Sierpień 2019
Wrzesień 2019
Październik 2019
Listopad 2019
Grudzień 2019
Styczeń 2020
Luty 2020
Marzec 2020
Kwiecień 2020
Maj 2020
Czerwiec 2020
Lipiec 2020
Kwiecień 2023
Maj 2023

GitaraKlasyczna.pl

Portal gitarzystów klasycznych

To miejsce dla pasjonatów gitary klasycznej. Znajdziesz tu informacje dotyczące gitarowych wydarzeń, konkursów i festiwali, najnowszych płyt, wydawnictw nutowych, wywiady, prezentacje gitar oraz aktualności ze świata gitary klasycznej.
Najnowsze artykuły
  • Jak skutecznie wymienić struny nylonowe w gitarze klasycznej Takamine
  • Mindfulness dla gitarzystów – spokój w muzyce klasycznej
  • Promocja na mobilny zestaw głośnikowy Electro-Voice EVERSE 8 – idealny wybór dla gitarzystów klasycznych
  • Gdzie uczyć się gry na gitarze klasycznej?
  • Na co zwracać uwagę przy zakupie gitary klasycznej
  • Ceny gitary klasycznej – Ile kosztuje?
  • TOMATITO w Polsce, 4-7.04.2024, Warszawa, Wrocław, Katowice
  • Oscar Ghiglia: pożegnanie Mistrza gitary (1938-2024)
  • Eduardo Niebla
  • Renata Tarragó
Kategorie
Festiwale gitarowe Gitarzyści klasyczni Imprezy gitarowe Koncerty gitarowe Konkursy gitarowe Kursy gitarowe Mistrz i uczeń Muzyka gitarowa News Nowości Nuty na gitarę klasyczną Nuty za darmo Poradniki Płyty CD Recenzje Sprzęt gitarowy Wideo Wydarzenia gitarowe Wyniki konkursów Wywiady
RSS Topguitar.pl
  • Dave Navarro o niespodziewanym końcu Jane’s Addiction: „Ten koncert, 13 września w Bostonie, zakończył wszystko”
    Ostatnia trasa koncertowa Jane’s Addiction zakończyła się nagle we wrześniu 2024 r., po tym jak podczas koncertu w Bostonie wokalista Perry Farrell zaatakował Dave’a Navarro na scenie. Że był to skandal, to mało powiedziane. Piosenkarz później przeprosił za swoje zachowanie i ujawnił, że zwróci się o pomoc do specjalisty od głowy, ale, jak się okazuje, […]
  • Poznajcie gitarę LTD Arrow-1000 Candy Apple Red Satin
    Jedną z tegorocznych nowości firmy ESP Guitars oznaczonych logo LTD jest model Arrow-1000 w wykończeniu Candy Apple Red Satin. Przyjrzyjmy mu się bliżej. LTD Arrow-1000 Candy Apple Red Satin to instrument o konstrukcji neck-thru charakteryzujący się 3-częściową szyjką o profilu Extra Thin U wykonaną z klonu. Charakterystyczny korpus o kształcie nawiązującym do litery V i […]
RSS Topbass.pl
  • Markbass CMD 151 GOG – test combo klasy premium
    Markbass CMD 151 GOG czyli „Godfather of Gospel” to wzmacniacz, który od pierwszego wejrzenia daje jasno do zrozumienia, że tu nie ma kompromisów. Stworzony z myślą o muzykach gospel, ale nie tylko – ten potężny combo amp łączy w sobie ciepło klasyki z nowoczesną funkcjonalnością. Jak pewnie Czytelnicy się domyślają, do najlżejszych nie należy, ale […]
  • Jason Newsted o gwiazdach słuchających Metalliki podczas ceremonii rozdania nagród Grammy: „Nasz występ wgniótł ich w fotele”
    Jason Newsted jest jednym z najbardziej utytułowanych basistów w świece metalu. Gdy był członkiem Metalliki i nagrał z nią słynny „Czarny Album”, stał się światową gwiazdą. Ciężko sobie wyobrazić, ile przez ten okres wydarzyło się w jego życiu i dlatego historie opowiadane przez niego w wywiadach zawsze wzbudzają ciekawość.    I właśnie podczas jednej z […]

GitaraKlasyczna.pl to blog dla maniaków gitary klasycznej. Znajdziesz tu informacje o konkursach, koncertach i festiwalach gitarowych, wywiady z nauczycielami gitary i gitarzystami klasycznymi, gitarowe newsy i historię gitary klasycznej.

Gitara klasyczna dla początkujących gitarzystów to zbiór informacji przydatnych na pierwszych etapach gry na gitarze klasycznej. Gitara klasyczna na początek nauki będzie dla Ciebie przydatnym miejscem w internecie.

Historia gitary klasycznej niknie w mrokach dziejów. Pierwszych protoplastów gitary klasycznej należy szukać w starożytności. Gitara po raz pierwszy została wspomniana w 1265 przez Juan Gil de Zamora w jego dziele Ars Musica.

Wywiady
Pajestka Kostecki Duo – koncert zarejestrowany w Akademii Sztuki w Szczecinie, 9 czerwca 2020r. (wideo + wywiad)
  • 23 czerwca 2020
Mistrz i Uczeń – Jarosław Kocoń i Adrian Biernacki – wywiad.
  • 14 czerwca 2019
Festiwale gitarowe
Oferta pracy: Dyrektor ds. Organizacji Festiwalu Muzycznego
  • 12 kwietnia 2023
XIV Międzynarodowe Warsztaty Gitarowe / Festiwal Terra Artis, 18-25.07.2021, Lanckorona
  • 11 lipca 2021
Tomasz Fechner
Tomasz Fechner
Wiener Konzerthaus, fot. jamescastle, CC BY-NC-SA 2.0.
Wiener Konzerthaus, fot. jamescastle, CC BY-NC-SA 2.0.
XII Ogólnopolski Festiwal i Konkurs im. Łukasza Pietrzaka Gitaromania, 30.11 – 01.12.2019, Jelenia Góra – Cieplice
Ogólnopolski Festiwal i Konkurs im. Łukasza Pietrzaka
Błażej Sudnikowicz
Błażej Sudnikowicz
XII KONKURS MŁODEGO GITARZYSTY
XII KONKURS MŁODEGO GITARZYSTY
5 sposobów na walkę gitarzysty z tremą, czyli jak dobrze przygotować się do występu
5 sposobów na walkę gitarzysty z tremą, czyli jak dobrze przygotować się do występu
  • ______________________
  • Polityka prywatności
  • Zasady i Warunki
  • Ciasteczka
  • FAQ
Facebook Twitter Youtube Instagram

© 2022 GitaraKlasyczna.pl