Trawestując nieco slogan, który od pewnego czasu widnieje na bilboardach wielkich miast “bądź widzialny na drodze”, można powiedzieć do gitarzystów: “bądź słyszalny… na estradzie”. Szczególnie na estradzie… Świat zmienia się nieustannie i konieczność wzmocnienia dźwięku nieuchronnie dopada – prędzej czy później – każdego instrumentalistę. Do testu otrzymaliśmy małe combo gitarowe brytyjskiej firmy Carlsbro. Posiada ono dwa kanały oraz moc 65 W i przeznaczone jest głównie do instrumentów akustycznych.
Wygląd
Główny panel umożliwiający kontrolę dźwięku wraz z gniazdami wejściowymi umieszczony jest z przodu urządzenia, nad tkaniną masującą głośnik. Skrzynia comba obita została tworzywem o wypukłowklęsłej fakturze w kolorze brązowo-wiśniowo-czarnym. Pokrętła, jak również napis producenta utrzymane są w kolorystyce złoto-czarnej. Z tyłu urządzenia znajdują się włącznik/wyłącznik zasilania wzmacniacza, a także wejścia/wyjścia do efektów zewnętrznych, wyjście liniowe oraz włącznik/wyłącznik głośnika wysokotonowego. Na górze urządzenia umieszczono uchwyt do przenoszenia. Wewnątrz skrzyni znajduje się 12‘’głośnik.
Panel sterowania
Kolejne potencjometry, gniazda wejściowe oraz przełączniki w panelu sterowania (patrząc od lewej strony) to:
– phase invert (odwracacz fazy), wciśnięcie tego przycisku powoduje odwrócenie fazy sygnału wejściowego doprowadzonego do wzmacniacza.
– Input, wejście kanału 1 o bardzo wysokiej impedancji przeznaczone dla gitar z przedwzmacniaczmi.
– Gain, regulacja poziomu sygnału wejścia dla kanału 1
– Bass, korekcja niskich częstotliwości dla kanału 1
– Parametric, korektor parametryczny dla kanału 1 (umożliwia regulację wzmocnienia lub osłabienia wybranej częstotliwości)
– Treble, korekcja wysokich częstotliwości dla kanału 1
– Reverb, włącznik pogłosu (reverb) dla kanału 1
– Hi-Z, wejście kanału 2 o wysokiej impedancji
– Low Z, wejście kanału 2 (dla mikrofonu)
– Gain, regulacja poziomu sygnału wejścia dla kanału 2
– Bass, korekcja niskich częstotliwości dla kanału 2
– Treble, korekcja wysokich częstotliwości dla kanału 2
– Reverb, włącznik pogłosu (reverb) dla kanału 2
– Volume, regulacja poziomu wzmocnienia (dla obu kanałów)
– Reverb, regulacja poziomu pogłosu (dla obu kanałów)
– Kontrolka włączenia wzmacniacza (czerwona dioda świeci się)
Brzmienie i użytkowania
Wzmacniacz bardzo ładnie przenosi górne pasmo częstotliwości. Daje brzmienie, w którym dominują wysokie tony. Urządzenie jest dość odporne na sprzężenia. Jednak, gdyby wystąpiły tego typu problemy zawsze możemy skorzystać z przełącznika fazy (w przypadku wystąpienie sprzężenia zwrotnego należy wcisnąć/wycisnąć przycisk). Ładnie uwypuklone wysokie tony predystynują to urządzenie raczej dla gitar z jasnym brzmieniem i metalowymi strunami. Wejście XLR nie posiada zasilania fantomowego, dlatego też nie jest możliwe podłączenie mikrofonów pojemnościowych wymagających takiego zasilania (np. AKG C-411 P). Trzeba również zwrócić uwagę, że regulacja pogłosu jest możliwa tylko dla obydwu kanałów jednocześnie. Możliwość kontroli pogłosu dla każdego kanału oddzielnie posiada nieco większy wzmacniacz Carlsbro Sherwood Classic (100 W).
Podsumowanie
Charakterystyka brzmienia powoduje, że do nagłaśniania instrumentów klasycznych, które potrzebują bardziej miękkiego, dyskretnego dźwięku (np. gitar z nylonowymi strunami, wiolonczel, itp.) wzmacniacz raczej nie będzie się nadawał. Natomiast wykonawcy preferujący ostrzejsze brzmienia będą mieli z urządzenia wiele pożytku. Bardzo dobrze combo sprawdza się w przypadku wzmocnienia gitar z metalowymi strunami (elektroakustycznych i – w mniejszym stopniu – elektrycznych) oraz wokalu w muzyce rozrywkowej. Solidny, budzący zaufanie wygląd i – co tu dużo mówić – precyzyjne i ładne, estetyczne wykonanie oraz stylowy design to dodatkowe atuty tego urządzenia.
Dane techniczne:
Kanał 1:
Impedancja wejściowa – > 10 MΩ
Czułość – 35 mV
Korekcja basów – ± 14 dB (70 Hz)
Korekcja góry – ± 14 dB (15 kHz)
Korekcja w wybranej częstotliwości – ± 20 dB
Kanał 2
Impedancja wejściowa (Hi-Z) – > 100 kΩ
Impedancja wejściowa (Lo-Z) – 15 kΩ (wejście niesymetryczne) 3 kΩ (wejście symetryczne)
Czułość – 1.2 mV (Lo – Z), 8.8 mV (Hi-Z)
Korekcja basów – ± 12 dB (100 Hz)
Korekcja góry – ± 12 dB (10 kHz)
Korekcja w wybranej częstotliwości – ± 20 dB
Pobór mocy – 95 VA
Moc wyjściowa – 65 W
Szerokość – 490 mm
Wysokość – 475 mm
Głębokość – 275 mm
Waga – 16 kg